Framtidsinriktat försvar i Karlsborg

Idag har jag varit i Karlsborg för att titta på K3s försvarsverksamhet. Det var optimism och framtidsanda jag mötte. Både bland officerare och värnpliktiga fanns engagemang stolthet över att Karlsborg återigen vuxit efter försvarsbeslutet. Nu finns många idéer om hur ny teknik ska användas i de insatsstyrkor som utbildas. Att Karlsborg är en del i det moderna försvaret som numera görs insatser på oroliga platser runt om på jorden. Naturligtvis fick jag frågor om vad Sverige gör för Libanon. Givar konferensen som idag går av stapeln i Stockholm är en del av Sveriges insatser för att hjälpa till att bygga upp landet. Men det behövs mer. Vilka typer av FN-styrkor som ska användas i Libanon och vad Sverige gör med fredsbevarande och fredskapande insatser kommer att ge sig ganska snart.

De värnpliktiga som satt och rengjorde sina vapen i gröngräset, önskade mig sedan lycka till i valet.

 


Monica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0