Jag gillar tuffa tag i Riksdagen, men inte nervärdering och nonchalans!

Många har frågat mig om varför jag tycker att Mats Odell ska gå kurs i härskarteknik och vad som hände när vi fikade.

Mina frågor i frågestunden handlade om att Mats Odell först sagt att det fanns en utredning på att han inte var jävig när regeringen ska sälja eller göra det möjligt att sälja ut delar av vården.

Senare har vi kunnat ta del av olika medier som först försök få ut denna rapport men fått veta att den var hemligstämplad. Samma dag som frågestunden var fanns en artikel i Svd där Mats Odell plötsligt erkänt att det aldrig funnits någon utredning. Då blev jag förbryllad och frågade om man kunde lita på Odell efter så olika påståenden. Jag lade till: kan man lita på någon i regeringen. Jag syftade på att Reinfeldt i debatt efter debatt i valrörelsen lovade dyrt och heligt att sjukhus inte skulle säljas men att det efter valet är självklart att även stora sjukhus kan säljas. Mats Odell svarade då väldigt nonchalant utan att överhuvudtaget beröra utredningen.

Nå i alla fall när Mats Odell ringde för att bjuda på fika och be om ursäkt så svarade jag OK.

Han tackade mig för att jag uppmärksammat honom på att han kunde låta arrogant och överlägsen.  Han berättade om sitt och sina föräldrars ägande och engagemang i ett vårdföretag sedan 1959. Han menade att detta var känslomässigt svårt för honom, vilket jag kan förstå. 

Jag tog emot hans ursäkt och skildes åt med vetskapen om att vi även fortsättningsvis har olika uppfattningar och olika roller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0