En stolt Stoltenberg

Just nu befinner jag mig i Norska stortinget. Vi diskuterar hur Nordisk samarbete ska fortsätta. Därför var det extra intressant att få lyssna till socialdemokraten och statsministern för Norge, Jens Stoltenberg

-          Trenger vi det nordiske samarbeidet, får jeg ofte spørsmål om i ulike sammenhenger. Svaret er et rungende ja. Jeg er glad for å få denne anledningen til å gi min kjærlighetserklæring til Nordisk Råd og det nordiske samarbeidet. Jeg er stolt over å tilhøre Norden, sa han.
-         
Sedan förklarade han varför han känner en sådan stark övertygelse om vikten av att vi förbättrar och fördjupar samarbetet. Det var enligt Stoltenberg den Nordiska modellen, med trygghet, ansvar för varann och hög välfärd. Världen tittar på Norden om hur vi kan var så framgångsrika med både produktivitet, effektivitet och stor trygghet. Därför ska vi både vara stolta och fortsätta arbetet med att förbättra välfärden och förmedla kunskapen om att trygghet och produktivitet hör ihop. För det andra ska vi fortsätta fokusera på hur kunskap och kompetens är framgångsrik i globaliserings processen. Vi ska inte konkurrera med låga löner och sämre trygghet här i Norden. Vi ska hålla ihop grupperna och gå den andra vägen än vad högerkrafterna vill.
Klart att jag blir stolt över att höra en sådan engagerad och stark socialdemokrat. Glad också över att han så tydligt visar att den Nordiska modellen är byggd av arbetarrörelsen. Det finns ju en och annan borgare som tror att den Nordiska modellen kan förvaltas lika bra av högerkrafter.

 De har fel

Monica.nu










Kommentarer
Postat av: nicke

skit snack (som vanligt)
jag känner mig inte trygg och det gör inte alla anndra på ålderdomshemmen eller i för orterna heller. har varit arbetslös i flera år, får inte ekonomin att gå ihop o kan inte ge barnen nånting. ni pratar om trygghet? för vem? jag har röstat på dig och ditt parti och du höll inte måttet.

jag är sviken av arbetarrörelsen. många har svikits. 1 miljon människor typ. aldrig att jag röstar på er igen.

2006-01-26 @ 00:31:07
Postat av: Margareta

Du Nicke, om du varit arbetslös i flera år kommer du att erbjudas ett plusjobb. För de är till för er. Om du inte kunnat ge barnen något som du skriver så är det väl bra att det finns en skola för alla barn och att barnbidraget höjdes i slutet på förra året. Kul att du lärt dig surfa och använda dig av datorer under din arbetslöshetstid. Kanske du kan få nytta av i framtiden..

Maggan

2006-01-26 @ 13:16:20
Postat av: Nicke

Du är syrlig i dina komentarer, men det är väl ditt sätt att visa förakt. Jag vill inte ha bidrag till att leva på jag vill ha jobb.

Plus jobb - att hänga gardiner. Det passar du nog bätre till Maggan.

2006-01-26 @ 16:10:03
Postat av: Joachim

Monica, kan du ge ett kort svar (ett _svar_ alltså) på varför statsskulden ökat med 150 miljarder (150 000 000 000) sedan 2002?

Är det ett bra sätt att förvalta den nordiska modellen som du klär i vackra ord? Att öka utgifterna och låta våra barn betala tillbaka om det ens är möjligt?
Som du förhoppningsvis känner till är 150 miljarder kronor lika mycket som 2 x arbetsmarknadsbudgeten 2006.

2006-01-28 @ 18:01:39
Postat av: Joachim

Nej, det kunde du tydligen inte. Det hade visserligen förvånat mig mer om du hade kunnat göra det. Men det är kanske viktigare att skriva om testbilar och om möten med världskapitalister och sånt.

2006-02-13 @ 19:16:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0