Fyra årstider på Svalbard

Hemkommen från Svalbard ser jag att sommaren kommit till Sverige och att all grönska fullkomligt exploderat. Men jag har upplevt snöstorm, hagel, minusgrader, slask, sol, snö och inte att förglömma midnattssolen. I stort sett kan man säga att jag mött alla typer av väder, fyra årstider, på en och samma helg.

Det kändes ganska pirrigt när vi körde snöskoter i på ett okänt fjäll i snöstorm och dimma. Man ska inte vistas utanför bebyggt område på Svalbard utan gevär i fall man skulle möta isbjörn. Men ledaren som hade geväret var tvungen att vända för att leta reda på en snöskoter som fått motorstopp. Det var ingen höjdare men allt gick ändå väl tillslut och en upplevelse att minnas när vi välbehållna kom tillbaks till vandrarhemmet.
Betydligt trevligare var det att köra hundspann i sol, gnistrande snö och porlande fjällbäckar. Det var en fantastik upplevelse som jag gärna rekommenderar.
Men jag har mött Norska och Finska Riksdagsledamöter också de var mycket givande. Vi talade informellt om samarbete över gränserna, om eventuellt försvarssamarbete om miljöfrågor och ozonskikt, om idrott som förenar, om Nordiska välfärdsmodellen och mycket mer. Dessutom körde vi en skidtävling Nordiska Parlamentariska skidmästerskapen. Det var jätte kul.

Monica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0