Tröttsamma Tågförseningar

Nej, jag tillhörde inte dem som trodde att det skulle bli bättre med privatisering av SJ. Se bara hur det gick i Storbritannien där olyckorna ökade och kommunikationen mellan de olika operatörerna inte fungerade. Eller se hur det gick på Nya Sealand, där inget underhåll på tågbanorna gjordes på 10år ända tills staten köpte tillbaks banorna igen. Där gick det så dåligt att tågen inte kunde köra snabbare än 30 km i timmen vilket i sin tur ledde till att nästan alla föredrog bilen som i sin tur ledde till trafikstockningar.

Men vad är det som ska till för att tåg ska gå i tid, gå hela vägen och komma fram i tid?

Just nu sitter jag på ett tåg på väg till Stockholm som står helt still och vi fick just höra i högtalaren att tekniker var på väg och ska komma om en timme.

Jag vet inte hur många gånger jag har fått beskedet att tåget är försenat, tåget är trasigt, tåget har ingen ström, tåget har tappat sin arm, tåget få inte plats på spåret osv osv

Jag blir så väldigt trött på detta väntande.

Ändå är vi Svenskar ett tågälskande folk, aldrig har så många som nu åkt tåg och fler skulle det kunna bli om vi skaffade fler tågset, underhöll dem bättre och byggde fler spår. Men det vill inte den borgerliga regeringen göra, banverket har till och med fått sänka sin ambitionsnivå för utbyggnaden i framtiden. En trist ambition tycker jag

tröttsamma tågstopp


Kommentarer
Postat av: Henrik

"Men det vill inte den borgerliga regeringen göra, banverket har till och med fått sänka sin ambitionsnivå för utbyggnaden i framtiden"
Nej Monica. Banverket har fått i uppdrag att revidera sina planer efter de ramar som har funnits.
Planerna är idag mer realistiska än under S-regeringen. Det har inget med ambitionsnivå att göra.

2007-08-16 @ 16:18:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0