Tröttsamma förståsigpåare vill inte acceptera demokratin

Jag tillhör dem som tycker att det ska vara en kvinna som partiledare för Socialdemokraterna denna gång. Jag vill nämligen ha den som är bäst för partiet och bäst för partiet är en kvinna just nu. Det är bra även för Sverige och för jämställdheten men bäst är det för partiet och det är det viktigaste. Dessutom tycker jag att det har varit en ovanligt öppen och demokratisk process denna gång, till skillnad mot alla andra gånger så har alla fått vara med och tycka till.

Men så finns det ett antal personer, som tycker att de är bättre socialdemokrater än andra. Dessa personer tycker inte att det är demokratiskt att utse partiledare när det finns kandidater som de inte tycker är tillräckligt riktiga sossar. Jag har till och med läst utfall som att ”bara för att man råkar vara på ett visst möte får man vara med och tycka till om profilen på vår nya ledare”. Man hissnar nästan när man läser sådant. Att vara på ett visst möte innebär att man deltar i partiets arbete, att gå på medlemsmöte med sin s-förening eller sin arbetarekommun tycker jag är så nära folkrörelsearbete och demokrati man kan komma. Många hundratals ja, till och med tusentals medlemsmöten hölls runt om i landet i de lokala grundorganisationerna i socialdemokraterna under hösten på temat varför förlorade vi valet? Och vad ska vår nya ledare ha för profil? Det kallar jag engagemang och demokrati.

 Att sedan allt för många av de möjliga kandidaterna tackar nej är tragiskt men kan inte belastas de som inte sagt något ännu.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0