Ändrade uppfattning om nationaldagsfirandet när jag hörde barn från Unga Örnar ställa krav

Min uppfattning om Nationaldagen, tidigare Svenska flaggans dag, var att den var ganska onödig. Jag kände mig inte alls inspirerad att vifta med en flagga bara för att vi skulle vara lika duktiga som Norrmännen.

Men när jag var förbundsordförande i Unga Örnar fick vi motioner till kongresser, om varför det borde vara helgdag på Nationaldagen. Det var inspirerande att höra barnen gå upp och plädera om varför vi skulle ha en dag att samlas kring, en dag att ta emot nyanlända män och kvinnor från andra delar av världen, en dag att visa nazisterna att de inte har ensamrätt till vår svenska fana.
Sedan dess har min inställning successivt ändrats.
Jag har varit med i Riksdagen att fatta beslut om att det ska vara helgdag istället för annandag pingst och jag har varit med och firat på olika sätt.
Nu ska jag till Skövdes Nationaldagsfirande, får se vad jag tycker om det?

inte bara flaggviftande


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0