Utbildningsklyftorna ökar

Kvinnorna drabbas i högre grad än männen av den budget som de lagt fram. Kvinnorna får betala mer av skattehöjningen än män. Dessutom tjänar kvinnor mindre än män på skattesänkningarna. Kvinnor är dubbla förlorare av vårpropositionen.    Kvinnorna kommer tvingas ta de låglönejobb inom tjänstesektorn som regeringen vill pressa fram med de sänkningarna i de gemensamma trygghetssystemen.  Redan förra året sjönk arbetslösheten kraftigt, vi slogs rekord i antalet nystartade företag bland annat med hjälp av de förenklingar för småföretagen som genomfördes. Ekonomin har inte varit så god som nu. Men istället för att se till så att alla får ta del av den goda ekonomin, sänker högern skatterna. I Högerns Sverige ska inte alla få lära sig engelska, matematik och svenska i gymnasiet. Det kommer inte att vara obligatoriskt på de praktiska programmen och på lärlingsutbildningen.  Trots att tiderna är goda vill högerregeringen göra det svårare att läsa på högskolan genom att tar bort den så kallade 25:4an. Förutom att det stänger dörren för högskolestudier innebär det också att dessa elever kommer att få svårt på arbetsmarknaden. De drar ner komvux med en tredjedel i hela landet, för att de som inte kommer från studievana hem inte ska få fler möjligheter i livet. En modern arbetsmarknad kräver förutom yrkesskicklighet också goda baskunskaper. De påstår att företagen själva ska betala bristyrkesutbildningar.
Vi vet sedan länge att de som har en lång utbildning lättare får fortbildning av sin arbetsgivare än den som har kort.
Med andra ord kommer utbildningsklyftorna öka ännu mer 

läs mer

Ylva Törn 

Kommentarer
Postat av: Elisabet Carlsson

Du André, varför ska det vara så fult att studera undertiden som man är arbetslös? Det är väl bättre att använda den tiden till något vettigt än att bara dra hemma. Konstig inställning att vi skulle behöva ha mindre kunskap i framtiden. Jag tycker vi borde ha mer.

2007-05-17 @ 15:23:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0