Det de har det har de här i Lissabon

Jag tror att det finns en historia som går "Det de har det har de här i Lissabon". Det är naturligtvis inte sant men det låter ju bra. Som jag skrev tidigare så har i alla fall jag problem med Internetuppkopplingen.

 I alla fall så är Portugal ordförandeland i EU just nu, vilket innebär att det pågår en hel möten här som har med EU:s medlemsländer i att göra. Jag deltar i ett av dem.

När Carl Bildt tog regeringsplanet från Bromma, hade jag för länge sedan tagit mig till Arlanda. Där träffade jag finansutskottets föredragande Camilla Holmén, vi såg båda fram mot debatten trots den tidiga timmen.

Vi deltar i översynen av och diskussionen om ÈUs budget. Här kan alla deltagande länder lyfta fram sina åsikter om vad EU ska göra och vad som kan göras i respektive länder.

Det är  en balansgång mellan alla de viktiga frågor som EU-länderna kan göra tillsammans så som klimatåtgärder, fattigdomsbekämpning och säkerhet mellan vikten av att inte dra på EU en för stor kostym som ingen vill betala.

Områden som nämns är budgetrestriktivitet, reformering av jordbrukspolitiken, hushållning av energin och det går att stoppa de onödiga resorna mellan Bryssel och Strassborg som EU-parlamentet gör varje månad m.m.

Idag fortsätter diskussionen om finansieringen dvs. avgifter, skatt, moms m.m.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0