En sorgens dag för kollektivtrafiken

Skattehöjningarna för kollektivtrafiken blir ännu större än vad som tidigare läckt ut från budgetförhandlingarna. I ett slag höjer regeringen kollektivtrafikskatterna med över 260 miljoner kr/år. Dieselskatten höjs med 44 öre/liter exkl. moms och fordonsskatterna för bussar med 45 procent.


Regeringen skatteväxlar genom att höja skatterna för kollektivtrafiken och sänka fordonsskatten för dieselbilar och höja reseavdraget för bilister som bor i regionerna kring landets tre största städer. Detta kommer att slå hårt mot kollektivtrafiken, som av många lyfts fram som en lösning på klimatfrågan.


Det finns bara tre sätt att betala höjningen av kollektivtrafikskatterna: höja biljettpriserna, dra in bussturer eller att länstrafikbolagens ägare, dvs. kommunerna och landstingen, skjuter till mer skattepengar. Andra utvägar finns fortfarande inte. Varje buss måste ha en förare.



- En stillastående buss är en miljöfarlig buss. Regeringens politik bygger på att en stillastående bil eller lastbil inte släpper ut några miljöfarliga avgaser. Men för bussar gäller motsatsen. Oavsett vilka resenärer en buss har minskar bussen utsläppen av miljöfarliga ämnen, genom att färre åker bil. Bussföretagen, som behöver satsa pengar för att utveckla lösningar för kollektivtrafiken och locka fler resenärer måste nu satsa dessa på skatter. Bussföretagen och våra resenärer är förlorare, men den största förloraren är vår miljö., så säger idag

Bussbranschens Riksförbund


Sektor efter sektor kompenseras i budgeten. Jord- och skogsbruket får koldioxiden återbetald, bilister som kör dieselbilar får sänkt fordonsskatt och bilisterna i storstadsregionerna får höjda reseavdrag. Om klimatmålet ska kunna förverkligas måste även kollektivtrafiken kompenseras.


Kollektivtrafikens kostnadsspiral måste brytas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0