EUROPEAN SMALL ISLANDS NETWORK

Jag har besökt en konferens på Ön Hydra om små öars situation i  Europa. Hydra är väl bevarad och har lyckats förena gamla värden med framtiden. De har en väl fungerande bredbandsutbyggnad med trådlösa nät i många byggnader. På det sättet kan de sälja, köpa och ha utbyte med hela välden. Men på ön Hydra är bilar bannlysta, där får Åsnorna dra många lass med tegelsten, byggmaterial, varor till butikerna och väskor åt turister.

Jag kunde pågrund av tidsbrist inte delta på hela det fina program som Grekerna gjort.

Det var diskussioner om energiförsörjning, om miljöåtgärder, om ekonomi, arbetstillfällen, skatter, transporter, bredband och mycket mer. Jag träffade entusiastiska Finländare, Fransmän, Italienare, Irländare, Skottar och Danskar som alla hade det gemensamt att de ville ha en bra tillvaro och utveckling för små öar. Dessutom fick jag möjlighet att fördjupa mina kontakter med Skärgårdarnas riksförbund och träffa många trevliga engagerade optimistiska Svenska öbor.

Hydraåsnor


Skärgårdarnas Riksförbund är en 25 gammal organisation som arbetar för den bofasta befolkningens intressen. Arbetet omfattar frågor kring boende, arbete och service i landets alla skärgårdar, öar utan fast landförbindelse, längs kuster och i de stora insjöarna.

mera om Hydrakonferensen



 Läs mer  på http://www.skargardarnasriksforbund.se/_


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0