Jag fick mejl av Mikael Odenberg

Nu på torsdag skulle jag ha debatterat med Mikael Odenberg i Riksdagen angående räddningsverkets framtid. Jag hade begärt debatten eftersom utredaren Mats Sjöstrand föreslår i sin utredning "Alltid Redo" en nedläggning av Räddningsverkets skola i Skövde.

Utbildningen är det bästa sättet att upprätthålla samhällets förmåga till likvärdiga och effektiva räddningsinsatser över hela landet.

Om Skövdeskolan läggs ner skulle det medföra ett flertal konsekvenser - risker på både kort och lång sikt, nationellt såväl som regionalt. En nedläggning av Skövdeskolan innebär mycket allvarliga konsekvenser för samhällets krishanteringsförmåga. Skövdeskolan är en nationell resurs och en avgörande länk i krishanteringskedjan - speciellt när det gäller farliga ämnen så som kemiska preparat, ammoniak och olja 

Därför frågade jag försvarsministern vilka åtgärder han tänker vidta för att behålla den viktiga kompetensen i Sverige att hantera farliga ämnen i krissituationer?


Men nu har jag alltså fått mejl av Mikael Odenberg att han inte längre är försvarsminister och att han alltså inte kan ta debatten på torsdag. Jag hoppas på att kunna få en debatt med Sten Tolgfors istället, men det är ytterst osäkert om det blir så


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0