Låt idrottarna som tränat i flera år inför OS ta sina välförtjänta medaljer - Men jag skippar invigningen


Först och främst ska jag i detta inlägg berömma Fredrik Reinfeldt för att han lyssnade på våra påtryckningar och faktiskt tog upp mänskliga rättigheter och enskilda fall med Kinas ledare.

Alltid något, men det gäller att fortsätta påtryckningarna på alla sätt.

Jag tycker inte vi ska bojkotta OS, jag tror att det Kinesiska folket skulle få fel bild av resten av världen om vi inte åker dit. Dessutom har alla idrottare tränat och gjort sitt yttersta för att toppa formen inför sommarens OS. De är värda att få ta sina medaljer.

Varför blev OS förlagt till Kina?

Det var inte oproblematiskt, en kraftig kritik uppstod men det fanns starka förhoppningar om att världens uppmärksamhet skulle riktas mot förhållandena i Kina och att det skulle leda till en positiv utveckling för de mänskliga rättigheterna. Nu går det ju inte att stoppa enligt mitt sätt att se det. Öppenhet och kontakter måste förändra Kina i grunden.
Men nu ser det ut som att förtrycket inför OS har hårdnat.

Protesterna i Tibet slogs ned med våld, villkoren har hårdnat för människorättsförsvarare och medan myndigheterna putsat Pekings fasad inför OS har tusentals människor gripits, tvingats bort eller placerats i omskolningsläger.
När det gäller mänskliga rättigheter i Kina och händelserna i Tibet borde en politisk bojkott av OS-invigningen vara möjlig.

Inte behöver vi se dessa stora mastodont uppvisningar och vifta med flaggor även om vi vill se tävlingarna sedan.

Jag skippar invigningen - det borde fler göra

DN

OS-kommittén

svd

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/kina/artikel_1125391.svd


Reinfeldt vill lära Kina mänskliga rättighete
- Reinfeldt svarar upp mot all kritik
- Amnesty hyllar Reinfeldt
- Reinfeldt ber Kina släppa fångar


Kommentarer
Postat av: DY

Några frågor för vidare diskussion:
- Är OS Kinas OS?
- Vad är syftet med OS?
- Är Kina verkligen så dumt att våga slå ner protest i Tibet med våld innan OS? Vad hände egentligen i Tibet? Länken nedan visar bara en annan sida av story. Slutsatsen måste vi göra själv.
http://www.peaceintibet.com/

2008-04-14 @ 21:56:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0