Just nu är både hjärnan, hjärtat och resväskan full av minnen

Det börjar bli dags att summera intrycken från en spännande och lärorik resa. Trots att det varit fantastikt ska det bli underbart skönt att få komma hem.
indiens falgga


Fattigdommen, folk som bor ut med gatorna som tänder eldar på kvällar och nätter för att hålla värmen. Men också rikedom och framtidstro och kontrasterna där emellan är kanske det starkaste intrycket just nu.
En annan sak är avsaknanden av förnyelse inom arbetarrörelsen.

I Sverige har fackföreningsrörelsen inte motsatt sig alla fabriksnedläggningar, De har bejakat strukturomvandlingen osv.
De har istället krävt utbildning, omskolning och trygghet.

På många andra håll i världen har det varit tvärt om så också i Indien.
Industrinedläggning är inte ens tillåtet därför fastnar Indien i en gammal industristruktur.

Samtidigt växer IT-marknaden och nu jobbar 2-3 miljoner Indien inom den sektorn. De har till och med brist på kompetent personal.
Företag har svårt att följa  lagar och uppgörelser. De har istället både och. De har trygghet i anställningen för några få menas andra har tillfälliga arbeten utan några sociala rättigheter. Så den goda tanken har lett till det motsatta nämligen otrygghet. Jag vill inte ha A och B lag på arbetsmarknaden.
Men allt är givetvis inte bra i Sverige, det finns mycket vi kan lära av varann. Det kommer att hända mycket i Indien framöver.
Jag vill gärna åka dit igen men nu ska jag smälta och reflektera över allt det jag upplevt

  


Kommentarer
Postat av: Havsglimten

Har du sett fattigdommen här i landet....som ni har varit och bidragit till.

Postat av: Maria Stenberg

Hejsan, hoppas att din resa vidare hem gick bra! Kolla gärna in våra blogg och bilden på barnen från Dharavi.

2008-01-13 @ 20:10:27
URL: http://www.norrblogg.blogspot.com
Postat av: Martina

Underbara vackra land. Mitt hemland dit jag bara måste få åka snart igen ;o) Hoppas du hade det bra!

2008-05-19 @ 21:29:46
URL: http://tinisen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0