När jag var i Iowa tyckte jag att det var likt Sverige på många sätt


Men det var kanske för att jag träffade många som var en fjärdedels Svensk som de själva uttryckte det. Dessutom påminde landsbygden i Iowa om den Svenska. Men nu är det närmare 30 grader kallt där, så kallt har jag det inte i Skövde. Men den politiska debatten är mycket het kanske hetare än den Svenska. Demokratin påminner dock inte om den Svenska.  

Alla i Iowa vet att de påverkar resten av USA nu när de ska rösta på sin presidentkandidat. Olika opinionsmätningarna visar hur jämt det är mellan Hillary Clinton, Barack Obama och John Edwards. Primärvalen är oförutsägbar kampanjpolitik som saknar motsvarighet i Europa.

Hillary Clinton är mest politisk erfaren. Hon kan bli en handlingskraftig president och genom att visa avsky för republikanernas maktapparat. Hon har sjukförsäkring för alla högst på dagordningen om hon vinner valet. Men vill medelamerikanen ha det, är de så pass solidariska med de 20% som står utanför samhället? Och vill medelamerikanen ha en kvinna? Jag hoppas det men det är lång ifrån säkert. Samma fråga går att ställa om den ganska höger orienterade demokraten Barack Obama.  Är amerikanarna mogna för en färgad ledare? Jag hoppas det men det är långt ifrån säkert. Dessutom är han inte alls så tydlig i sina angrepp på republikanerna och prioriterar inte sjukförsäkring åt alla

Mest radikal är John Edwards.  Visst vore det tufft med en amerikansk president som har facket som sin kandidat Han är lätt att ta till sig och att lyssna på och kan elda massorna i sina klasskampsord : "De rika ger inte ifrån sig makten frivilligt. Vi måste ta den."

Den spännande striden börjar idag och vill det sig illa blir det inte någon av de tre demokratiska kandidaterna utan en konservativ republikan som slutligen väljs i november.


svd

DN


Kommentarer
Postat av: Neda

John Edwards låter ju nästan som att han tänker starta ett krig. Jag tänker genast på inbördeskriget de hade där för nästan 150 år sedan; där försökte de också ta makten ifrån varandra, "för landets bästa".

2008-01-03 @ 17:25:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0