Jippi tåget är "bara försenat en kvart idag" säger de i högtalaren.


Så här dags skulle jag ha varit på väg till Göteborg för att delta i en konferens om samarbetet i Västsverige. Men jag får roa mig med att sitta på Järnvägstationen i Skövde ett tag till. Just nu är tåget försenat en kvart. Men min tågerfarenhet säger mig att när det börjar med förseningar så fortsätter det bara med fler meddelanden om att nu är det 20 minuter och nu är det 27 minuter försenat osv. Än så länge hoppas jag på det bästa, eller ska jag säga det näst bästa...

Föresten så påminner detta mig om att jag för några veckor sedan hade interpellations debatt med Åsa Thorstensson. Då ställde jag mig frågan om hon var trött och utarbetet.

Jag bara undrade för hon vill uppenbarligen inte debattera i Riksdagen om järnvägens framtid i alla fall. Den 9 maj skulle jag debattera med infrastrukturministern och järnvägen genom Lerum och vikten av att hela västra stambanan får fler spår och den underhålls. Men ministern var oerhört trött och ointresserad. Jag hade sett fram emot debatten eftersom det dragit ut på tiden sedan jag lade interpellationen. För någon månad sedan skulle vi haft debatten  men då kunde inte jag på grund av utlands uppdrag. Därför var jag extra taggad idag. Men det var inte infrastrukturministern. Hon lade större vikt på "formaliatjafs" än på att försöka ge mig ett seriöst svar. Men det var inte det värsta för rätt var det var så blev ministern trött och ville inte prata mer. Det känns oerhört snopet att en minister beter sig så ointresserat och oengagerat och dessutom använde sig av härskarteknik med att avstå från ytterligare inlägg och därmed strypa debatten.

Jag hade velat ha några förtydliganden om det sammanträde som Åsa Thorstensson nämnde skulle anordnas mellan berörda parter och vad infrastrukturministern ska göra för att lösa det låsa läget

Det är alarmerande att statministern sagt att klimatberedningens järnvägsplaner är orealistiksa men regeringen skulle kunna börja med att ta itu med de järnvägar som finns i nuvarande plan och där det redan finns medel avsatta. Det är ett oerhört stort behov både på underhållssidan och i rena investeringar.

Västra stambanan som förbinder Stockholm och Göteborg är kraftigt trafikerad, i synnerhet nära Göteborg och Stockholm där både godståg, loktåg, snabbtåg och pendeltåg använder banan. Banan är därför fyrspårig i två kilometer mellan Göteborgs centralstation och Olskroken, i fem kilometer kring Järna station samt från Flemingsberg till Stockholms södra.

Den utökade kapaciteten uppnås genom utbyggnad till fyra spår på Västra stambanan. Lösningen måste utformas på ett sätt som är bäst för regionen som helhet och för järnvägssystemet.

Den ofullständiga debatten gav bara fler frågetecken än konkreta svar på framtidens järnväg

Men det gav det en fingervisning om att Infrastrukturministern tröttnat på sitt uppdrag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0