På väg till debatt i TV


Ikväll kl.22 ska jag debattera i TV om den orättvisa pensionärsskatten.

Den borgerliga regeringen slår sig för bröstet och säger att man nu sett till att pensionärerna fått en höjning av pensionen. Vad de då väljer att glömma bort är att höjningen är en konsekvens av den pensionsöverenskommelse som är grunden för pensionärernas ekonomiska trygghet. Det var fem partier, socialdemokraterna, moderaterna, folkpartiet, centerpartiet och kristdemokraterna, som enades om en överenskommelse om pensionerna. Detta har varit i kraft sedan år 2002 och har fungerat bättre i jämförelse med det tidigare systemet med indexering.


Det är bra att pensionerna höjs, men fortfarande är skatteavdraget mycket orättvist. Det så kallade jobbavdraget ges till dem som arbetar, men de som redan är pensionerade får ingenting av detta. Trots allt är ju de flesta levnadsomkostnader lika stora för en pensionär som för en som fortfarande jobbar. Alla måste vi ha någonstans att bo, ha kläder på kroppen och mat i magen.


Denna orättvisa politik innebär att om man har en inkomst på 10 000 kronor i månaden så betalar pensionären över 400 kronor mer i skatt per månad än för den som förvärvsarbetar med samma inkomst.


Kommentarer
Postat av: Robert Ciabatti

Bra inlägg, beundrar din energi, undrar ibland hur du orkar? Kennerfalk som jag känner sedan tidigare höll jättebra tal här i Skövde liksom din dotter och övriga. Vad händer på Hentorp? nu har jag fått ihop en interimstyrelse så räkna med att du kommer att bli bokad för att peppa oss!

2008-05-02 @ 09:51:11
URL: http://web.comhem.se/ciabatti
Postat av: Anonym

jag undrar en sak. När man läser om fattigdoms problem och vem som är fattig i Sverige så nämns tre huvudgrupper. Invandrare, studenter och ensamstående mammor. Nu undrar jag är pensionärer fattigare än dem och varför visar inte forskningen det då? Den debatten skulle jag vilja se. För enligt forskningen så är det 3 stora grupper som är fattigare än pensionärerna men ingen pratar tex om de ensamstående mammorna...eller invandrar kvinnan. Men fokus kanske ska ligga på att skatten skall vara samma för alla, eller...Jag fattar inte riktigt. Vill du förklara för mig....Eller ska vi förkklara för pensionärerna att de inte är sämst ställda i samhället? För övrigt blev inte debatten bra alls tycker jag, bra att du visade engagemnag men tyvärr kom det ut fel...

2008-05-02 @ 11:49:31
Postat av: Anonym

glömde skriva mitt namn,på tidgare inlägget. Nina Drakfors

2008-05-02 @ 11:50:42
URL: http://www.s-info.se/drakfors

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0