Varför bråkar de så mycket i Mellanöstern? Frågan kom från ett barn men kan lika gärna ställas av vilken vuxen som helst.


Just nu är jag på väg till Israel och Palestina för att förstå mer av konflikten.
Här ska diskuteras
Folkrätt - med FN organisationen OCHA .

Religion - med judar, kristna och muslimer,

Civila samhället  - med  fackföreningar och frivillig organisationer

Politik - med politiker från Israel och Palestina.

Men vi får se om jag har något svar på frågorna. De jag har talat med hittills säger att det blir allt svårare och mer komplicerat att förstå desto fler man talar med. Vi får se

Nu har jag i alla fall landat i Telaviv och ska vidare till Jerusalem, det blir nog besök vid klagomuren ikväll.  Senare ska vi träffa Fatah och det känns ju bra.  En svår frågan för oss är om vi ska försöka oss på ett möte med några representanter från Hamas.

Våra politiska idelal kommer säkert att utmanas och skakas om i ett virrvarv den här veckan. Då vi möter historia, tradition, starka känslor, mycket gamla konflikter, politiska uppfattningar och en mängd olika religioner.

Hoppas att jag kan blogga och förmedla mina upplevelser


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0