Varför litar jag på att tågen ska komma och gå som "tåget"?


Många pendlare i Västsverige har redan givit upp tanken med att sitta och vänta på eller i försenade tåg.

Paradoxalt nog har tågåkandet ökat kraftigt de senaste 10 åren. Men det skulle kunna vara betydligt fler om det bara gick att lita på tidtabellerna. Fenomenet att fler åker tåg är förmodligen en kombination av spårutbyggnaden bland annat i Mälardalen och ett ökat miljömedvetande.  Men hur ska vi klara det i Västsverige om inte Västra stambanan får sina nödvändiga spår genom bland annat Lerum

För att vi ska kunna skapa ett mer hållbart transportsystem och för att vi ska stärka vår framtida konkurrenskraft måste infrastrukturen prioriteras.  Även Göteborgs behov av att lösa sin trafiksituation behöver beaktas. En ny förbindelse under Göta älv ser mycket avlägsen ut.

Järnvägssatsningarna på Västra stambanan, Västkustbanan och Norge-Vänern-banan krävs för att öka möjligheterna att flytta transporterna från vägarna till mer miljövänliga transporter på järnväg.

Nu är jag i alla fall på ett IC-tåg på väg mot Göteborg. X2000 tåget som jag skulle ha åkt med verkar ha försvunnit.

Nu kommer jag till min ödmjuka sida. Jag vill medge att det inte bara är moderaterna i Lerum, den borgerliga regeingens och SJs fel att tågen inte kommer i tid. Vi socialdemokrater skulle mycket tidigare insett vikten av att köpa in fler tåg och upprusta de befintliga tågen. Vi anslog medel till det under våra senaste år i regeingen. Set skulla vi ha gjort tiigare och med högre anslag


Kommentarer
Postat av: Kent Vilhelmsson

Framförallt så måste det bli betydligt BILLIGARE att åka kollektivt.
De skyhöga bensinpriserna till trots så är det fortfarande billigare att ensam bila upp till Stockholm från Skövde än att åka tåg, såvida man inte bokar sin resa flera månader i förväg.

2008-05-23 @ 07:25:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0