Det går inte att planera efter tågtider längre


Tidigare kunde jag titta i tågtidtabellen och planera in möten efter det.

Det går inte längre. Ta till exempel min resa till Falun idag. Mitt möte börjar kl.14 och det kändes rimligt att boka ett tåg som anländer Falun en och en halvtimme före. Då skulle jag ha gott om tid att hitta platsen för mötet och prata lite med de ansvariga osv.

Nu sitter jag på detta lämpliga tåg och har inte ens kommit till Sala. P.g.a. "spårledningsfel".

Vi segar oss fram genom naturen. Jag hörde just en medpassagerare säga till sitt ressällskap

•-        vi åker så sakta att det går att räkna stenarna utanför fönstret.

Jag har tidigare skrivit om att alla dessa tågförseningar inte bara är SJs fel och det stämmer ju. Banverket och andra operatörer är inte ett dugg bättre och till syvene och sist hamnar ansvaret på oss politiker. Satsas det inte på upprustning av järnvägar och tågset så blir det fel med förseningar som följd.

Därför är det också intressant att följa debatten om att vi ska satsa på höghastighetståg i Sverige. Visst det ska bli jätte kul att fara fram i 350 km i timmen på ett spår som kostat 300 miljarder. Det är både häftigt och modernt men jag hoppas att vi även ska se till så att befintliga järnvägar fungerar och att det där ska bli möjligt att köra snabbare i framtiden.

Just nu håller jag mest tummarna för att jag ska hinna framtill Falun före klockan två


Kommentarer
Postat av: Peter Albertsson

Jag tror säkert att du skulle gilla att fara fram i 350 km i timmen på ett spår som kostat 300 miljarder kronor. 300 miljarder kronor motsvarar nästan 1 miljon manårs arbete.



Våra politiker har uppenbarligen blivit galna, de tror att vi är deras slavar.

2008-09-06 @ 13:47:22
URL: http://monaljuger.wordpress.com/
Postat av: Anonym

det roliga i situationen är juh att de var sossarna som tog banverkets pengar..

2008-09-08 @ 02:19:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0