Jämställdhetsministern pratar men får inget gjort

Hon är helt övertygad om jämställdheten blir bättre trots att det är precis tvärtom. Nyamko Sabuni försökte förgäves gömma sig bakom lönestatistik från medlingsinstitutet i gårdagens IP-debatt om Sveriges förlorade jämställdhetsanseende. Hon påstod stolt att den borgerliga regeringen var bäst.

Men  de flesta vet ju vid det här laget att vi har tre förlorade år i strävan för ett jämställt samhälle. Klyftan har ökat mellan män och kvinnor, eftersom regeringen satar på ofinansierade skattesänkningar som gynnar männen.

Mona Sahlin ägnade stor del av sitt sommartal i Nacka åt om att bedriva en politik som främjar jämställdheten.  Inget har så dramatiskt ökat kvinnors frihet som utbyggnaden av den offentliga sektorn. Genom en utbyggd förskola, rätt till utbildning och en hög kvalitet i äldreomsorgen så har kvinnorna själva kunnat styra sina liv. Nu införs istället vårdnadsbidrag och kommunerna står inför stora neddragningar.

Ensamstående med barn är oftast kvinnor. De lider av högre arbetslöshet och högre ohälsotal. Regeringens sänkning av a-kassan och urholkning av sjukförsäkringen har därför slagit särskilt hårt mot ensamstående kvinnor.

 Andelen kvinnliga chefer i näringslivet är fortfarande mycket liten. Kvinnor har samtidigt lägre löner, fler ofrivilliga deltidsanställningar och tar störst ansvar för barn. Vi har förslag om att lagstifta om rätt till heltid. Vi har förslag om att minst 40 procent av vartdera könet ska vara representerat i de större bolagens styrelser

I dagens Expressen skriver Ann-Charlotte Marteus skriver om Dum debatt om könskvotering, hon skriver bland annat ” Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni vill inte kalla sig feminist och gör inte ett vitten. Maud Olofssons hantering av näringslivets ojämställdhet är ynklig”

 För oss socialdemokrater handlar kampen för jämställdhet om att förändra samhället och att fördela makten. Det handlar om ekonomisk politik, jobbpolitik och en välfärdspolitik

 


Kommentarer
Postat av: Dennis G

"Vi har förslag om att minst 40 procent av vartdera könet ska vara representerat i de större bolagens styrelser" -varför har ni det kravet, det går ju stick i stäv med sunt förnuft! jag har läst om detta krav förut men aldrig förstått mig på det. Om jag själv ..eller DU själv hade ett företag skulle inte du då vilja ha de mest KOMPETENTA personerna i bolagets styrelse? därmed inte sagt att kvinnor inte skulle vara kompetenta - för det är de! men som gammal sosse tycker jag att det är ett rentutsagt löjligt krav - vem fan bryr sig om vad de som sitter i bolagens styrelser har mellan benen? koncentrera er på annat!



Jag tycker att jamnställdhet är viktigt, efter alla år på fabriksgolvet på Saab i Trollhättan tycker jag ändå att det är ganska bra ställt med jämnställdheten - men det är ju min helt personliga bild, av det som jag själv sett. Men om detta skulle ha att göra med om det i Sverige för tillfället varit en blå eller röd regering - det vette fan!



Jag håller med dig fullständigt om att vi inte fått det bättre med den sittande regeringen, och om att ett regimskifte är nödvändigt - men vad som krävs för att det skall bli det - så vill jag hänvisa till min kommentar till ditt inlägg om Mona Sahlin som heter "FRAMTID för Sverige"



2009-09-04 @ 19:52:57
URL: http://dodstrakigt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0