Modern fördelningspolitik i stället för allmosor

Snön faller och den Svenska välfärdsmodellen med den….

Jag har tidigare skrivit om hur barnfattigdomen slår rekord inför julen. Klyftorna ökar i takt med att de (vi) välbeställda får allt större skattesänkningar. Nu ska vi visa för vår omgivning hur snälla vi är. Hur mycket vi skänker till insamlingar till värdens barn, hur många fadderbarn vi har och hur mycket vi ger till frälsis osv.

Det är naturligtvis jätte bra med alla välgörenhetsorganisationer och allt ideellt arbete som läggs ner för att uteliggare, fattiga barn och utförsäkrade ska få en dräglig tillvaro under julen. All heder åt dem. Jag ställer upp och ger bidrag.

Men vi skulle också kunna ha kvar en modern fördelningspolitik. Vi skulle kunna se till att kommuner och landsting fick mer pengar för att klara av bra kvalité i förskolan, skolan, omvårdnaden och socialvården. Vi skulle kunna ha ett mer rättvist och jämlikt samhälle

 

De senaste åren av borgerlig politik har dramatiskt ökat klyftorna mellan fattig och rik.

Skattesänkningarna har skett på bekostnad av den gemensamma solidariteten med samhällets svagaste. Att vara långtidssjukskriven eller arbetslös i dagens Sverige innebär ett hårt liv. Många av dem har barn. Alla barn har rätt till en bra uppväxt, oberoende av föräldrarnas ställning i samhället.

 

Låt mig få betala skatt

 

AB expr HBT-sossen politikerbl svtdebatt


Kommentarer
Postat av: Erik (XV) Gustafson

"Låt mig få betala skatt"... Det gör du väl redan? En hel del faktiskt, även om alla vi som jobbar betalar mindre nu än innan 2006. Det är ju bra!



Men, om du är ärligt bekymrad för barnfattigdomen mm, varför skänker du inte bort din skattesänkning varje månad till något välgörande ändamål? Det finns många, tex Stadsmissionen, Kyrkliga stadsmissionen, Frälsningsarmén, Röda korset, Barnsamariten mfl. Gör inte pengarna mer nytta där än på ditt bankkonto?



Som man säger i USA, put your money where your mouth is!

Postat av: Monica

Det stämmer att jag betalar skatt. Om du läser min blogg så ser du också att jag skänker pengar till olika ändamål. Å det kommer hela tiden krav på att jag ska redovisa hur "snäll" jag varit, redovisa om det var rädda barnen, frälsningsarmén som fått pengarna och hur mycket de fått. Så att jag ska skylta med att jag minsann kan ge allmosor.

Jag ställer inte upp på det, jag ger pengar JA

Men jag hade hellre betalat mer i skatt

2010-12-21 @ 12:52:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0