Därför är jag arg på allmosepolitik

Jag har fått en fråga varför jag är arg på insamlingar av liggunderlag i Riksdagen

Jag förklarar gärna varför jag är kritisk till allmosepolitiken.

Den borgerliga regeringen har sänkt skatterna för de som har det bäst. De som tjänar mycket och äger mycket har fått 60-70 000 i skattesänkningar.

De har alltså prioriterat att sänka skatten i stället för att stärka välfärden. Dessutom har de sänkt ersättningarna och höjt skatten för de som är sjuka och arbetslösa.

De säger på fullt allvar att det måste vara större skillnader. (det kallas för incitament för de tror att om man blir fattig av att vara sjuk och arbetslös så "hittar" man sig ett jobb)

De har dragit in stödet till att bygga nya bostäder och de har inte givit kommunerna några långsiktiga besked om statsbidrag till välfärden i kommuner och landsting.

De ökat klyftorna

När sedan denna insamling dyker upp blir jag rent ut sagt tvärilsken. Det är ju politiken som gjort de hemlösa hemsösa , ska vi sedan vara så "snälla" och ge er ett ligggunderlag?

De ansvariga politikerna ska fixa tak över huvudet och boende, inte ett täcke för att fler ska kunna sova under en bro.

Det helt ok med ideella krafter, föreningar, medmänsklighet, solidaritet och insamlingar.

Men jag tycker att ansvariga politiker borde skämmas över hur det ser ut i det borgerligt styrda Stockholm idag


Kommentarer
Postat av: Kjell Kronqvist

Hej! Jag tycker inte att skattesänkningar är fel, för första gången under hela mitt yrkesverksamma liv lönar det sig att arbeta. Varför måste en socialdemokrat per automatik alltid vara emot skattesänkningar.Min princip är att allt arbete skall löna sig ekonomiskt framför bidrag av alla slag.

Jag har ett arbete med medellön är alltså inte någon höginkomsttagare.

Pensionerna var redan under de socialdemokratiska regeringarna mycket knappa, var du pensionär med 25-30 års arbete bakom dig så gav det inte mer än ungefär 9 000-10 000 kr/månad efter skatt.

Tyvärr har inte heller nuvarande regering sett pensionärerna som något viktigt, där sitter ni i samma glashus.

Jag anser tvärt om att vi skall ha fler möjligheter att ge pengar till nationella projekt, och att de skall vara avdragsgilla.

Bidrag av alla former gör mäniskor beroende av etablisimanget och i slutändan helt apatiska för egna möjligheter.

Resultatet ser vi i dag i form av alla förtidpensioner utan någon som helst bortre gräns.

Självklart skall samhället ställa krav samt stötta med verktyg som hjälper den enskilde.

Bidragsförmånen skall inte med automatik förlängas bara för att det är enklast så för etablisimanget, utan här är det individer som det rör sig om.

Det är naivt att tro att alla vill jobba, det finns en relativt stor grupp som är nöjd med sakers tillstånd i och med att de är entledigare från arbetsmarknaden.

Snälla du, skatten kan inte höjas hur mycket som helst betrakta inte statens inkomster som oändliga.

Allt i samhället har ett ekonomiskt pris, alla måste vara med och spara även de som inte har ett jobb.Fortfarande så svälter ingen i Sverige vad jag vet.

2010-02-03 @ 13:00:50
Postat av: Monica

Hej

Vi socialdemokrater är INTE emot alla skattesänkningar. Vi sänkte skatter unde förra mandat perioden och i vårt budget förslag den här mandat perioden är sänkta skatter till pensionärerna

Det är pecis som du säger allt i samhället har ett ekonomiskt pris.

Välfärd kostar pengar därför kan vi inte helelr bara skatterna hur mycket som helst

2010-02-03 @ 13:11:30
Postat av: Kjell Kronqvist

Tack för svaret Monica! Snabbt och bra.

I så fall får du precisera vilka skattesänkningar avseende privatpersoner ni inte är emot.

Ert standard-recept tidigare angående pensionärer har varit att enbart höja garantipensionen, tyvärr så omfattas då inte vanliga pensionärer med vanliga inkomster utan de får fortfarander vara med och betala för att alla andra som inte har någon intjänad pensionspoäng i Sverige.

I allra högsta grad orättvist mot alla som jobbat i 25-30 år och bidragit till Sveriges framgånger men inte kan se fram emot någon höjning.

Vi har inte råd att vara hela värdens pernsionsmyndighet tyvärr, så där gör jag dig rätt att det finns en ekonomisk sida på allt.

Välfärd måste och skall kosta men tänk på att det är industrin och dess anställda som är motorn i hjulet, inte etablisimanget.

Min lilla käpphäst är fortfarande att allt hederligt arbete skall betalas mycket bättre än bidragsdelen.

Bidrag skall vara en nödlösning på ett akut problem. och där skall ingen automatik gälla allt skall kunna ifrågasättas.

Du märker att jag betonar ARBETE väldigt mycket jag tycker att där skall ansträngningarna sättas in, inte genom att genomföra publikfriande reformer som hela tiden syftar till att höja bidragsnivån.

Samhället måste även kunna ställa krav.

Tyvärr är det så att på grund av kravlösheten så har ett stort förakt för vårt demokratiska samhälle och dess värderingar etablerat sig hos väldigt många grupper.

Jag hoppas du kan lugna mig avseende mina farvågor om bla skatterna, eftersom nu skall tre partier komma överens.



Min önskeregering vore en blandning av socialdemokrater och moderater, då kunde vi täcka in alla aspekter på ett väl fungerande samhälle.



Hälsningar



Kjell

2010-02-03 @ 14:01:03
Postat av: Monica

Min önskeregering är en regering utan moderater så där skiljer vi oss åt rejält.

Naturligtvis är pensionen är viktig och vi står bakom pensionsöverenskommelsen, för varje person vi får i arbete, desto bättre även för pensionärerna, eftersom generationerna följs åt i pensionsöverenskommelsen. Men utöver det förslår vi sänkt skatt för pensionärerna

När det gäller skatter vill vi ha skatt efter bärkraft, rättvis skatt, skatt efter förmåga.

Vi ska inte höja skatten för vanligt folk men återkommer med våra förslag i april.

Bra att du betonar arbete, det gör vi socialdemokrater också. Vi tycker jobben, jobben, jobben ska komma allra först. Det tillkom 163 000 nya jobb under 2006 dvs. under vårt senaste år i regeringen. Sedan dess har det bara gått bakåt.

Borgarna skyller på lågkonjunkturen, och den ska vi inte sticka under stolen med. Men de har förvärrat krisen genom otrygghetchocker och indragna utbildningsmöjligheter m.m.

2010-02-03 @ 15:26:33
Postat av: Bengt-Erik Johansson

"Det är ju politiken som gjort de hemlösa hem[l]ösa" - Nja, hur då? Det är väl snarare brist på - eller felaktig - politik, som gör, att hemlösa fortfarande är hemlösa.



Antalet hemlösa har ökat sen 1980-talet trots olika åtgärder. Läs vidare på



http://www.soch.lu.se/forskning/forskningsprojekt/hemloeshet

2010-02-04 @ 12:28:37
URL: http://bengterikj.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0