Slökollar på filmgalan samtidigt som jag förbereder mig inför morgondagen

 Kul att det går bra för Millenniumfilmerna, som jag sett premiärdagen alla tre eftersom böckerna var så bra. Filmerna var också bra och visade ett fruktansvärt kvinnoförtyck.bvg

Men det är ju bedrövligt att film är så manligt. Inte så konstigt kanske eftersom kultur av gammal hävd är en manlig era och just nu har vi en regering som inte vill ”lägga sig i” och då går det bakåt igen. Ska fundera på hur vi ska kunna komma åt det.

Just nu är jag mest upptagen med att formulera mig inför morgondagen. Ska tala om värdegrund, socialekonomi, trygghet, ideologi och andra intressanta begrepp


Kommentarer
Postat av: john

På vad sätt är kultur av gammal hävd en manlig era?



(Utöver att era betyder tidsperiod)

mvh

/john

2010-01-26 @ 10:58:33
Postat av: Lennart Regebro

Det går alltså bakåt, eftersom man gör filmer det går bra för, vilket du tycker är kul.



Vill du inte ha kul?

2010-01-26 @ 11:21:32
Postat av: Per Broström

Förlåt, skulle du kunna utveckla i vilken bemärkelse film, eller Millennium-triologin är manlig?



Per

2010-01-26 @ 11:38:44
Postat av: Magnus

Om du kunde förklara för mig varför jag inte får titta på "manlig film" så vore det skitbra. Förklara för mig varför du ska bestämma åt mig vad jag ska tycka och tänka så blir det ännu bättre.

2010-01-26 @ 13:47:45
Postat av: Monica

Klart att ni får titta på manlig film. Och även om det skulle bli fler kvinnliga regissörer så får ni fortsätta titta på så mycket manlig film ni vill.



Det kanske har undgått många men den senaste tiden har det diskuterats en hel del om varför det är sådan manlig dominans inom filmvärlden, inom operan, på P3-guldgalan, inom teater osv.

Jag ska utveckla det mer när jag får tid. Men läs gärna om Nakenchocker i tv, sexuella trakasserier inom filmvärlden och operasnusk. Läs om varför hmusikteaterscenen är det värsta gubbhålet enligt Vanja Hermele, genusvetare

2010-01-26 @ 14:13:13
Postat av: Mannen

Haha, det här är den överlägset roligaste bloggen som finns!

2010-01-26 @ 15:17:01
Postat av: Stefan Lund

Har du någon gång tänkt tanken att den manliga dominansen beror på att män helt enkelt är bättre än kvinnor inom just film? Och sen skulle jag gärna vilja ha en annan källa på att musikteaterscenen är värsta gubbhålet. Genusvetenskap är det mest luddiga ämnet som finns och har ingenting med seriös forskning och vetenskap att göra.

2010-01-26 @ 16:09:57
Postat av: Peter H.

Du har säkert rätt i att filmbranschen domineras av män och jag håller med om att det vore bättre om den inte vore det. Men är inte politiskt styrd kultur ännu värre? Sen undrar jag också varför du känner att du måste "komma åt" och uppfostra folk hela tiden? Räcker det inte med att låta idioterna göra som de vill så länge de inte bryter mot lagen och diskriminerar?

2010-01-26 @ 19:11:08
Postat av: EL G

jag jobbar som regisor.

Det ar sant att det ar ett mansdominerat yrke. Jag forstar inte vad problemet ar? Varfor ska vi ha 50/50 mellan konen i alla jobb.



Regi och film passar man battre and kvinnor helt enkelt.



For ovrigt haller jag med Stefan Lund.



Och tack for en otroligt rolig blogg!

-Har funderat pa att gora en animerad tv serie baserad pa "Monica Greens blogg" for att salja till Comedy Central.

2010-01-27 @ 03:47:29
Postat av: Marie

Jag har också hört att du är jobbigats mot borgarna. Du lägger flest Interpellationer, du tar heta debatter, lägger motioner. Du har en energi utöver det vanliiga. Fortsätt sätt tummen i ögat på borgarna, de behöver synas ordentligt BRAVO

2010-01-27 @ 19:52:24
Postat av: Anders Nilsson

Anser du att vi med politikens makt skall tillse jämn könsfördelning inom alla olika yrkeskategorier?



Vänligen

Anders

2010-01-29 @ 00:33:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0