Ändra på reglerna för småföretagare

Många egna företagare gillar inte att man skyltar med sitt personnummer, mest i kvittona, i onödan. Personnumret kan lätt användas i olika obehagliga sammanhang. Att man har valt att fullt ut ha ekonomiskt ansvar på sin egen firma bör inte innebära att skylta med sitt personnummer i onödan. Skatteverket bör inte heller särskilja enskilda firmor från aktiebolag på detta vis.

Det är önskvärt för en egen företagare med enskild firma som bolagsform att även dennes organisationsnummer kodas om av Skatteverket. En enskild firma är vanligt i detaljhandel som kiosker, frisör- eller restaurangbranschen. Det kan inte vara en allt för stor administrativ börda att ändra detta förfarande för att skydda de små enskilda firmornas intresse och identitet.

Idag besöker jag Godiskällaren i Skövde för att presentera motionen som jag skrivit sedan Devinia Larsson Fatalla uppmärksammat mig på problemet



dn 2 svd DI


Kommentarer
Postat av: Christian

jag må var höger men måste säga att det låter som en bra idé :)



Ps. om det inte skulle innebära en för stor kostnad så klart

2010-11-25 @ 00:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0