Kungabarn, Invandrarbarn, Svenssonbarn

Jag hoppades länge att Maud Olofsson önskan att avsossefiera Sverige inte skulle lyckas. Trots att många gått på flosklerna om att det skulle bli fler jobb med sänkta skatter, ville jag ändå inte ha de ökade klyftorna som det bär med sig.  För trots att Anders Borg ofta sa att det var viktigt att hålla ihop grupperna så sa hans partiledare att det var viktigt med större skillnader.

 

Större skillnader har det blivit i Sverige. Sjuka skulle bli friska om de blev fattiga, men de blev bara sjukare och fattigare. Arbetslösa skulle hitta sig jobb om de fick lägre ersättning och högre skatt än de som jobbbar, men arbetslösheten ligger kvar på över 7% och långtidsarbetslösheten har bitit sig fast.

 

Trots att Björklund höjde rösten, pekade med hela handen och sa att de skulle bli ordning i skolan, så blir det sämre. Ungdomar får inte grundläggande kunskaper i skolan, svenska skolresultaten fortsäter att falla. I internationella undersökningar placerar sig Sverige numera på en mellannivå i jämförelse med andra OECD-länder. Oroligheterna ökar

 

Tittar vi ut i Europa och världen ser vi hur fattigdom, utanförskap och stora klyftor, leder till hopplöshet oroligheter och brott. Stängsel och murar runt hus och samfälligheter blir allt vanligare p.g.a rädsla och ökade klyftor

 

Jag vet att det är patetiskt men jag önskar att vi kunde stoppa avsossefieringen. Jag vill ha ett samhälle som håller ihop. Som ger alla barn chansen till en trygg och bra uppväxt. Att Kungabarn, Invandrarbarn, Svenssonbarn ska ha möjligheter till en bra förskola, skola, rik fritid, utbildning och möjligheter till jobb. Ökad jämlikhet tjänar alla på

 

Styrkan med Sverige har varit att vi har hållit ihop. Jag vill dit igen

 

 

 

DN 2 3 4 expr 2 AB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0