Passiviteten är förödande – Engagera er!

 

Lägerliv är fantasiskt. När jag var lite åkte jag på scoutläger på en ö i Vänern. Det var gemenskap, friluftsliv, sånger vid lägerelden och glädje. Sedan dess har läger varit ett naturligt inslag på somrarna. Läger med SSU i Lysekil och i Roslagen, läger med Unga Örnar vid Bureå och i på olika öar i Bohuslän. Det har vart en självklarhet för mig att uppmuntra mina barn att åka på läger. Det tänker jag fortsätta med.

 

På läger hjälps man åt med allting, med matlagning, disk, vaktar elden, rengör bajamajor och skriver lägertidning, På läger lär vi oss de grundläggande demokratiska värderingarna och hur viltigt det är att ställa upp på varandra. Läger är och ska vara fantastiskt

Den tunga tid vi nu försöker ta oss igenom efter tragedierna i Norge är svåra. Men vi måste igenom och se ljuset.

 

Så mycket hat, så fruktansvärda grymheter, riktade mot ungdomar fyllda av engagemang för människors lika värde och rättigheter är helt ointagligt. Därför måste vi engagera oss mot rasism och främlingsfientlighet. Denna terror som högerextremisten utövat är uselt,uselt, uselt. Utøyamördaren är en hatisk rasist, som gjort detta för att förstöra vårt öppna och demokratiska samhälle. Vi har dem här också, i Sverige. Det hade lika gärna kunnat hända här.

 

Det som ändå väcker hopp, mitt i det svarta, är den värdighet och styrka som man i Norge visat som en reaktion på detta hemska som hänt. Jens Stoltenbergs kraftfulla tal. Ungdomarnas mod. "Om en man kan visa så mycket hat, tänk vad vi alla kan visa och åstadkomma med kärlek" (citat från en överlevande flicka från Utøya).

 

Alla vi som står för ett öppet samhälle, för tolerans, mångkultur, demokrati och gemenskap, över alla partigränser - vi ska stå starka tillsammans och inte låta ondskan segra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0