Kunskap är makt-makten åt folket

Igår hade vi intressanta diskussioner med Lars Engkvist och Marika Lindgren Åsbrink.

 Frågeställningarna som vi utgick ifrån var:

Hur ska vi möta globaliseringen ?

Kan vi återskapa full sysselsättning?

Hur ska demokratin breddas och fördjupas?

Vilka är de stora socialdemokratiska framtidsreformerna -eller behövs de inte längre?


I vår disskutionsgrupp kom vi fram till att svaret på alla frågorna är. Utbildning, omskolning, validering, folkbildning, det livslånga lärandet och möjlighet till högre utbildning i hela landet. Vi är ett så litet land att vi måste se till att alla kan mycket. Vi ska möta framtiden med kvalité, kunskap och forskning - inte med låga löner

Kommentarer
Postat av: GW

Klyschan att ökad konkurrens skall mötas med

kunskap och forskning och inte med låga löner

används i alla konkurrensutsatta länder. Längre

än så måste resonemanget komma. Hur skall vi åter-

upprätta kunskapsskolan? Kan Sverige ha mycket

kortare läsår än andra länder?Hur får vi kvali-

ficerade lärare till gymnasiet? Sverige hade ju

en gång lektorer på gymnasiet. Skall högskolan

finansieras enligt procedurer som skadar kvali-

teten? Osv. Var konkreta!

2012-04-11 @ 22:29:02
Postat av: GW

Klyschan att ökad konkurrens skall mötas med

kunskap och forskning och inte med låga löner

används i alla konkurrensutsatta länder. Längre

än så måste resonemanget komma. Hur skall vi åter-

upprätta kunskapsskolan? Kan Sverige ha mycket

kortare läsår än andra länder?Hur får vi kvali-

ficerade lärare till gymnasiet? Sverige hade ju

en gång lektorer på gymnasiet. Skall högskolan

finansieras enligt procedurer som skadar kvali-

teten? Osv. Var konkreta!

2012-04-11 @ 22:30:20
Postat av: Lucie Granlund

Hej Monica, jag har läst din blogg om kunskap är makt och vad ni kommit fram är intressanta. Jag undrar om det handlar om alla? För att jag har skaffat en utbildning här i Sverige, är legitimerad sjuksköterska och tills idag är utanför? Jag sitter hemma med min legimation medan andra jobbar. Jag pratat om det någon gång till dig med du visade ingen intress alls. Jag blir ledsen samtidigt frustrerad.Alla ska med skulle vara i handling också tycker jag som (S) medlem. tack

2012-04-11 @ 22:52:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0