Åtgärder mot olagliga transporter !!!

 

Det är hög tid att gå från ord till handling för att få bukt med olagligheterna på våra vägar. Chaufförer som tvingas jobba under slavliknande förhållande leder till olyckor, andra brott, lägre löner, färre jobb, mindre skatteintäkter och miljöförstöring m.m.

I morgon deltar jag i en debatt på Elmia i Jönköping som handlar om just dessa frågor och jag vet att många förtvivlade chaufförer kommer att beskriva den ohållbara situationen på vägarna. Jag tycker den borgerliga regeringen sölar i frågan trots att de påstår att de vet om problemet.

Vi socialdemokrater har föreslagit att berörda myndigheter samordnas så att frågorna inte hamnar mellan stolarna och dras i långbänk. Skattemyndlighet, polis, åklagare, transportstyrelsen måste kunna agera snabbt genom böter på plats, klampning av bilar m.m.

Jag har skrivit ytterligare en Interpellation om problemet, denna gång till Annie Lööf eftersom jag tycker att Näringsministern engagerar sig mo falska F-skattare. Hon har valt att inte svara mig utan skickat över frågan till Anders Borg. Vi ska debattera den 13 september i Riksdagen.

Frågan om vad som ska räknas som självständighet gentemot arbetsgivaren har blivit svårare att hantera sedan regeringen har ändrat på kraven, så att det numera räcker med att ha en arbetsgivare för att räknas som egen företagare. Antalet upptäckta falska egenföretagare ökar hela tiden under Skatteverkets fortsatta granskning. Regeringens åtgärder har hittills inte haft någon verkan.  Seriösa åkare konkurreras ut och förare som kräver sjysta villkor mister jobben. Detta är en utveckling som måste stoppas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0