Mat med Sveriges skolkocklandslag

Idag har jag varit på en fantastisk OS-middag på Kavelbrogymnaiset i Skövde.

 

Sveriges skolkocklandslag som ska tävla i Mat-OS i Erfurt i höst hade en träningsmiddag för 150 inbjudna gäster. En av de eminenta kockarna i laget är kökschef Martin Karlsson från Skövde.

Vi bjöds på undertbart god mat, jag tror att det är Världens bästa skolmat.

 

Vi åt bl.a ärtsoppa med rimmat flässklägg, Fänkålsinkokt lax med dillpotatis, citrusaioli, apelsin och rädissallad, Viltköttbullar, kantarellschnitzel och som avslutning Ålandspannkaka med grädde

Allt ihop fick vi bedöma och lämna synpunkter för att laget skulle kunna förbättra sig ytterligare.

Många av de inbjudna var skolmatsalspersonal och de gjorde sitt bästa för att komma med förbättringsförlsag av kryddor och sammansättningar. Jag satt bara och njöt av alltihop, är säker på att de kommer att vinna hela klabbet.

 

Dessutom är jag stolt över den Svenska välfärdsmodellen som ser till att alla barna får mat i skolan. En del tror att välfärden i vår gemensamma sektor har kommit till helt automatiskt men det är hårt politiskt arbete som ligger bakom varje reform. Jag hoppas den fria skolmaten kommer att bestå och att det sprids till fler länder


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0