Välfärd för många eller för alla?

 

Har haft intressanta diskussioner om vad välfärd innebär för människors möjligheter att förverkliga sina drömmar. Jag befinner mig i England och familjen som jag bor hos har även en italiensk kvinna inneboende för närvarande. Därför kan vi jämföra hur välfärden ser ut i Sverige, England och Italien. Det är väldigt givande att få höra hur förskola, skola, fritidsverksamhet, sjukvård fungerar och finansieras i andra länder och samtidigt få berätta om den Svenska, eller som vi också brukar kalla den, den Nordiska välfärdsmodellen ser ut.

 

Vi har fortfarande en mycket hög standard på vår välfärd i Sverige även om vi många gånger fått höra av borgerliga företrädare att vi är för omhuldade så är det ändå det som gjort oss så framgångsrika eftersom tryggheten och servicen har omfattat alla, inte bara de som har råd eller som är omsig och kring sig.

 

”Problemet är bara att högerns hyllningar mest tycks vara läpparnas bekännelser, ett sätt att vinna lätta politiska poänger. Den politik som Nordens högerpolitiker förespråkar är nämligen ett slag mot just de faktorer som gjort den nordiska modellen så framgångsrik.” Skriver företrädare från socialdemokratiska ungdomsförbund idag på DN debatt och jag håller med.

 

Så frågan är hur länge vi har kvar en välfärd som ett föredöme, hur många som slås ut när den ekonomiska tryggheten försvinner eller när möjligheten att omskola sig försvinner för att du hamnar mellan stolarna. Och frågan är när tillräckligt många ser att moderaternas ”jobblinje” är en bidragslinje?

 


Kommentarer
Postat av: carina

ja du GOA Monica detta undrar ja med,se på vår familj tex,jag sjukpension på 6000 i mån ,min man som jobbat många gånger även nätter ,egen företagare och snickrat gustavianska möbler,vad får han jo nästan 5000 i mån,1 barnbidrag och ett halvt barnbidrag,vi klarar oss inte alls,de fattas hela tiden vi får låna av nära och kära ,ja sen ska man betala tillbaka nästa mån ,och betala räkningar ja då har man inget kvar igen,tycker inte att man skulle få under 10000 i mån ,har man sjukpension så skulle man inte få under 10 000 och min man som har pension nu på nästan 5000 skulle inte heller få under 10 000 ,för man klarar sig inte som de är,vi får bostadsbidrag 2000 men de hjälper inte.Jag blir så jävla trött på detta ,och alla som har de så säger samma sak,ja kan ju inte rå för att ja inte kan jobba hade ja kunnat de hade ja gjort de.och såhär har ja haft de sen 2000 då ja fick sjukpension.De är helt sjukt .KRAMIS TILL DIG

2012-08-14 @ 22:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0