Sluta skylla i från er om E20- nu krävs samling

En mängd borgeliga ledamöter påstår att de är oroade över socialdemokraternas arbete kring E20. Men kan de övertyga sin egen regering?

Vi har under en lång tid arbetat för att få E20 utbyggd till motorvägsstandard. Den enda del av E20 genom Skaraborg som idag har motorvägsstandard tillkom på socialdemokratiskt initiativ och byggdes under en socialdemokratisk regering. Med den sträckan har vi satt vår norm på hur vi anser att en fortsatt utbyggnad ska se ut.

En del påstår att det var kommunpengar som betalade den men det är fel. Kommunen lånade pengar för att komma i gång med projektet tidigare än planen. Lånet kunde de ta tack vare att regionen avsatte pengar till regionalutveckling och kunde därmed betala räntan på lånet.
Så utöver räntan på lånet har vägsträckan Holmestad - Lun´dsbrunn betalts av staten.

Så långt historia. Nu gäller det att jobba framåt. Regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson (s) till ett handslag om en enad front för utbyggnad av E20. Då lyste de borgeliga representanterna från kommuner och regionen med sin frånvaro.

E20 är Sveriges farligaste väg. Detta är statistiskt fastlagt. Den senaste tidens dödsolyckor är ett tragiskt bevis på detta. Vi socialdemokrater har lagt förslag i Riksdagen om en särskild kommission som snabbt ska åtgärda de 10 farligaste vägarna i Sverige. Det röstade de borgerliga ledamöterna ner i december 2010.

Den borgerliga regeringen har valt att inte lyfta fram E20 i sina infrastrukturprioriteringar. Regeringen och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m) har valt att lägga pengarna på andra håll i landet. E20 är en nationell väg och det är regering och riksdag som beslutar om vad som ska byggas. Det är ett statligt ansvar att skjuta till de ekonomiska resurser som krävs.

I ett yttrande över nationell plan för transportsystemet 2010-2021 svarade Västra Götalandsregionen regeringen i oktober 2009:

”Vi vill särskilt peka på behovet att bygga ut ytterligare etapper av E20. Vi delar uppfattningen att delarna Vårgårda-Vara, Götene/Holmestad-Mariestad och förbi Mariestad bör prioriteras. Vi vill dock markera att utbyggnaden bör ske enligt långsiktig målstandard, d.v.s som fyrfälts- eller motorväg.”

Moderata företrädare försöker nu, i ett desperat försvar över att de inte kunnat leva upp till sina högljudda löften under de senaste valrörelserna, skjuta över ansvaret på regionen. Men moderaterna har mindre pengar i sin budget för regionalutveckling i regionen och den borgerliga regeringen kräver medfinansiering. Den ekvationen går inte ihop.

Sluta skylla i från er, gör vad ni kan för att flytta fram positionerna istället för att ägna tiden åt att hitta sprickor.

Nu krävs samling för att åtgärda Sveriges farligaste väg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0