Idag kommer inte Reinfeldt till riksdagen


Den svenska välfärden gäller inte längre för alla. Den borgerliga regeringen har genomfört systemskiftet och bytt samhällsmodell eftersom de tycker att folk är trötta, lata och sövda. De tror att lägre ersättningar i a-kassa och sjukförsäkring gör så att människorna vaknar upp, tar sin sjuksäng och går ut och skaffar sig ett jobb.
Jag skrev en interpellation till statsministern dels att han har skrivit boken ”det sovande folket” där han beskriver hur nedsövda människor blir av trygghetssystem.
Dessutom har han nyligen sagt ”Det som ju händer är att allt fler i arbetslivet har egna tilläggsförsäkringar ovanför det som vi har skattefinansierat i a-kassan. Det tycker jag i grunden är en bra utveckling.” Det sa statsminister Fredrik Reinfeldt i tv-debatten i början av maj.
Han har också sagt till SvD om hur de 400 000 som lämnat a-kassan sedan 2006 ska kunna försörja sig om det blir riktig lågkonjunktur:
”Man får stöd och hjälp av sina föräldrar, sin partner eller på annat sätt”, han lägger också till att "det finns andra sätt". Förmodligen menar han tilläggsförsäkringar och då urholkas den generella välfärden bit för bit och färre vill vara med och betala till de gemensamma försäkringarna.
Därför hade det varit intressant att få diskutera med statsministern i ämnet. Uppenbarligen vill han inte att ekonomisk trygghet ska gälla alla. Han vill tydligen ha en grundtrygghet med tilläggsförsäkringar.
 
Men han vill inte diskutera det i Riksdagens kammare, inte med mig i alla fall.
Därför har han lämnat över svaret till Hillevi Engström
 
 
Moberg Röda berget Dagens IP

Kommentarer
Postat av: Göte Isaksson

Detta är en oerhört viktig fråga du tar upp. Du påvisar i vilken riktning den moderatstyrda politiken rör sig. Det behöver verkligen uppmärksammas. Stå på dej Monica!

2012-06-25 @ 13:20:00
Postat av: C G Carlsson

Välfärden har successivt avvecklats sedan Höger-regeringen tog över år 2006.
Jag har ägnat många av mina blogg-inlägg åt den omänskliga och orättvisa utvecklingen inom vård och omsorg samt åt den etablerade och förstärkta segregationen och ojämlikheten inom skolan.
Jag har lika tydligt skrivit om att det är viktigt att vi alla som vill se en förändring ställer för ett gemensamt, rättvist och sammanhållet samhälle.
Här länken till en av mina många bloggar:
http://login.s-info.nu/page/blogg.asp?id=989&blogg=55105

2012-06-25 @ 13:44:03
URL: http://www.s-info.se/cgcarlsson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0