Livets Brunn i Skövde

Det är viktigt med den konstnärliga friheten och när det gäller skulturen Livets Brunn i Skövde invigdes den 1950, .
Med det sagt tar jag mig ändå friheten att tycka något över denna märkliga staty. Det är naturligtvis inte märkligt att män och kvinnor är nakna, det brukar statyer vara. Det märkliga är den nakna mannen med piskan i ena handen.
Han står där och försvarar den oskyldiga kvinnan mot våldet som kriget bär med sig.
eller vad gör han?
Det kan väl inte vara så att han själv utgör det våld som männen utsätter kvinnor för?
 
Det bästa med statyer är när de vållar debatt, så kan de som vill förklara mer om vad efterkrigstidens debatt om våldet i samhället innehöll, för vi vet ju att män slog kvinnor även på den tiden. Å så kan de som vill ta bort statyn förklara det olämpliga i att statyer mitt i Skövde har sådana våldsamma uttryck 
 
Jag uppskattar konstchefens Ingemar Arnessons initiativ till debatt men givetvis ska vi inte ha någon konstsensur.
 
Jag är mest förvånad över att jag inte sett statyn trots att jag bott i Skövde i närmare 30 år, tack vare denna debatt har jag fått upp ögonen. (Jo jag har sett den men inte reagerat över vad det föreställer)  Tack Ingemar Arneson
 
 
radioskaraborg
 
wikipedia

Kommentarer
Postat av: Annelie

Bor också i skövde och har inte lagt märke till detta tidigare, för mig har det alltid varit statyerna som alltid varit där!

2012-11-21 @ 13:04:07
URL: http://annelina.lundstrom%40hotmail.com
Postat av: Bo Grahn

Även kvinnor slår män.

2012-11-21 @ 13:53:20
Postat av: Johan

Hej.

Du kanske skulle pröva lite självcensur istället. Alternativt ta reda på vad du pratar om innan du uttalar dig. Tex vad skulpturerna i livets brunn symboliserar.

2012-11-23 @ 00:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0