Lars Danielsson - Respekt !!!

Förutom att samla ihop intrycken från en oerhört givande studieresa måste jag ändå få nämna några ord om Lars Danielsson. Mannes som stått i skuggan av makten i decennier. Mannen som kan Korea och Kina bättre än någon annan Svensk. Mannen som skriver fantastiska landrapporter. 

Han har under denna vecka varit oerhört närvarande på våra studiebesök, lotsat oss igenom krångliga beslutsvägar, öppnat dörrar och tagit hand om delegationen med en entusiasm som ingen annan ambassadör, som jag mött i alla fall. 

Förutom sin stora arbetskapacitet och sin kunskap har han humor och bjuder gärna på sig själv. Som att sjunga en sång som som tack för en lunch i Koreas Parlament eller att krypa ner på golvet för att visa sin vördnad för någon som lagat god koreansk mat ( han äter till och med sprattlande bläckfiskar,  inte för att han tycker om det utan för artighet skull) 

Men han kan också kan sätta sig i respekt gentemot beslutsfattare genom sitt diplomatiska sätt att vara. Han kan vara både tuff rak och självsäker utan att andra i omgivningen blir generade eller tappar fattningen 

Lars Danielsson överträffade mina förväntningar och när vi tackade honom för det så säger han. - tacka inte mig, tacka ambassadspersonalen som lyckats få ihop programmet på ett så förtjänstfullt sätt.

Respekt !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0