Blixt och dunder var nära att stoppa Göta Kanalsimmet

 
 
 
 

På årets varmaste dag begav jag mig till Sjötorp för att traditionsenligt delta i den trevliga simtävlingen Göta Kanalsimmet. Men det höll på att bli inställt. När jag registrerat mig, fått ut badmössan med startnumret på och tidtaginngschipset, som ska stoppas i mössan, pratade jag lite med volontärerna och arrangörerna om vädret. Det var ju vansinnigt varmt men mörka åskmoln närmade sig i horisonten. Vi hoppades på att åskan skulle komma senare.

 

Jag hann bara byta om till baddräkt innan regnet kom, och det var inget dåligt regnväder heller. Det var som att himlen öppnat sig och tillråga på allt kom åskan. Det blixtrade och dundrade i 45-60 minuter och ingen av oss visste hur länge set skulle hålla på och om tävlingen skulle bli inställd. Det enda vi visste var att vi inte skulle vara i vattnet eftersom åskan var precis över oss.

 

Men så småningom började det ljusna över Vänern och tävlingsarrangörerna tog beslutet om att tävlingen skulle kunna genomföras. Jag tog mig upp till startplasten och blev genomblöt av regnet. Väl uppe väntade hundratals simmare, hoptryckta under taköftsen.

 

Starten gick i lite duggregn och vi kunde kasta oss i det 23 gradiga vattnet när kanonskottet från en av Baltzar von Platens gamla kanoner avlossades, 45 minuter senare än planerat.

 

Dryga 32 minuter senare gick jag i mål. En tid som jag är mycket nöjd med och som placerade mig i mitten av resultatlistan. Sedan tilltog regenet igen men det gjorde inget, jag var mycket nöjd med att ha klarat av det även i år.

 

Kommentarer
Postat av: Termografering

Riktigt fint blogg :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0