Gunnar, Pär, Sven, Håkan och Alice med flera

 

Det är intensiva veckor just nu. Idag har jag inte ens hunnit blogga, förrän nu ikväll då jag kan reflektera lite över vad som hänt idag.
På förmiddagen fick trafikutskottet en första genomgång av Utredningen om järnvägens organisation, av utredare Gunnar Alexandersson.

Han sa att det finns ett stort antal problemområden att hantera i det svenska järnvägssystemet. Det är väl bara förnamnet enligt mig.
En enkel till framtiden? (SOU 2013:83) delbetänkande pekar Alexandersson på förbättringar som borde göras, han redovisade sina rekommendationer. Vi kommer fortsätta beredda detta och riksrevisionens rapport om trafikverkets ledningsansvar.

Växelfel, snö och strömavbrott, det håller inte att skylla försenade tåg på praktiska problem. När det gäller punktlighet, restider, inställda tåg och problemen som yttrar sig för resenärer och godstrafik måste det bli en bättre tingens ordning.

På eftermiddagen uppstod en märklig situation då Riksdagens talman för första gången i Riksdagens historia vägrade ta upp förslaget om att inte sänka skatten trots att en majoritet av Riksdagens ledamöter krävt det. Vi socialdemokrater tycker det är viktigare med fler lärare, mindre klasser och mer kunskap än mer pengar i fickan.

Nu går frågan till konstitutionsutskottet och vi får rösta om det i nästa vecka i stället.

I kväll har jag varit på Arenagruppens 20 årskalas. Vi passade på att uppvakta grundaren Håkan A Bengtsson och ser fram emot många kreativa, spännande, progressiva år och ännu fler Nobelpristagare än årets Alice Munro.

I morgon ska jag på NTFs styrelse och hoppas på att stormen Sven bedarrar så att jag kan ta mig till Skaraborg på kvällen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0