om min grynkorvslast

”Jag har en last som håller mig fast i ett järngrepp varje vinter” (citat Falk Adolphson)
Mitt järngrepp sitter i sedan jag som liten följde med till farmor och farfars kök i Hällekis, för att i juletider göra grynkorv. Korngrynen som legat i blöt över natten skulle blandas med fläskfärs, lök och kryddor. Innan vi kunde börja stoppa korven i de ursköjda fjälstren skulle gammelfarmor Gärda smaka av och avgöra om vi kryddat rätt med kryddpeppar och salt mm.

 

Sedan dess är jag ett stort grykorvsfan och när grykorvens vänner startade för några år sedan gick jag givetvis med som medlem och delgav mitt recept till föreningen.

 

Traditionen förs vidare och i går träffades barn, mostrar, kusiner och morbröder för att göra årets grynkorv. Numera är det morfar Ingemar 82 år som avgör smaken. När korvarna är klara steker vi grynbullar (en del kallar det skinnatröt) och så har vi en trevlig måltid tillsammans allihop. Det är väldigt kul, minst lika kul som julafton tycker jag.

 
 
Så när Adolphson och Falk sjunger att de vill ha:
segare knäck och fetare fläsk från grisen
sjunger jag om mera grynkorv på spisen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0