Den Svenska OSSE-delegationen påväg till Den Haag


Vi ska besöka Europol för att få veta mer om den gränsöverskridande brottsligheten och hur den kan förebyggas. Vi ska ha möte med HCNM High Commissioner on National Minorities om nationella minoriteter. Dessutom ska vi besöka den Internationella domstolen.
Internationella domstolen (engelska: International Court of Justice) ingår i Förenta nationernas uppgifter. Domstolen finns i Fredspalatset i Haag.

Domstolens huvuduppgift är att avgöra rättstvister som stater hänskjutit dit och ge juridisk rådgivning till internationella organ, myndigheter och FN:s generalförsamling.

Förhoppningsvis får i en djupare förståelse om hur rättegångarna går till och inblick i rättsväsendet. På så sätt kan vi också driva människorättsfrågor inom OSSE och fortsätta vara aktiva för mänskliga rättigheter i hela världen.

I vilket fall som helst ska det bli mycket intressant och lärorikt.

Dagen började med att jag fick veta att det snöade i Nederländerna och att flygen var sena pga det. När jag väl kom fram visade det sig att det kommit några centimeter. Jag träffade en god vän och hon skrattde och sa att Holland funkar inte när det kommer mer än en centimeter snö.

Allt ordnade sig och nu är jag på plats i Haag för att strax gå till ambassadören


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0