Tusen stålande solar - i USA ???


När jag hör morgonens nyheter kan jag inte låta bli att reflektera över boken Tusen strålande solar, om hur kvinnor kidnappas, utnyttjas och förtrycks.
Den bästsäljande boken utspelar sig i Afghanistan och är skriven av Khaled Hosseini. Tusen strålande solar är en skildring av trettio år av Afghanistans historia.

 

Men dagens händelsen i nyheterna handlar om hur det är idag.
Både den om de tre kidnappade kvinnorna som levt i fångenskap i 10 år och nyheten om den höga barnadödligheten, som Rädda Barnen kartlagt, handlar om USA.

 

Det är förfärligt att det land, som än så länge betraktas, som världens rikaste och det land som ofta utser sig själv till världspolis inte klarar av att vare sig ha barnavårdscentraler eller en rättsordning värd namnet.

 

Att de dessutom har kvar dödsstraff i de flesta delstater och utestänger hemlösa från att rösta gör bara saken än värre. Givetvis försvaras inte händelserna i Afghanistan med att det är illa på andra håll.
Men i bland är det bra att bli påmind om att världen inte är svart eller vit.


Kommentarer
Postat av: Henrik Larsson

Fakta talar för sig själv.

Men det finns en stor skillnad.
USA är en demokrati (på pappret)
medan Afghanistan är ett klansamhälle.
Man kan jämföra stat mot stat men i detta
ex så föredrar jag USA och det tror jag
också att du gör.

2013-05-07 @ 14:29:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0