Nyheter ska vara oväntade .....


I går slogs det upp i media nyheten om att Fredrik Reinfeltd inte tror att valet är förlorat ännu.
Upprinnelsen var att statsministern intervjuades av Monica Saarinen i ekots lördagsintervju. Nyheten fick stort genomslag på nätet och i gammelmedia. Jag tycker Saarinens intervju var bra och relevant för visst är det så att valet avgörs på valdagen.

Jag kan ändå inte låta bli att tänka på "nyhetsvärdet". Vi är väl många som hört journalister förklara att nyheter ska vara oväntade. Dvs om en hund biter en människa är det betydligt mer förväntat än om människan biter hunden.    

Tänk er motsatsens dvs att Reinfeldt kastat in handuken och sagt att det var kört. Det scenariot finns inte på kartan. Hans uppgift är att säga till sina valarbetare att hålla modet uppe och jobba hårdare. 

Jag drar slutsatsen att många förväntar sig att det ska bli regeringsskifte till hösten. Även om jag också förväntar mig det jag också blir jag orolig att allt för många invaggas i en slags trygghet att det bli en promenadseger för socialdemokraterna.  

På en punkt håller jag med statsministern valet - valet avgörs på valdagen! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0