Ordning och reda på vägarna

 

Den seriösa åkerinäringens framtid är beroende av rättvisa konkurrensvillkor. För att förbättra säkerheten på vägarna, arbetsvillkoren för chaufförer och göra konkurrensen rättvis finns det EU-regler för kör- och viloperioder för yrkeschaufförer. Men tyvärr vill moderaterna avreglera alltihop vilket kan få förödande effekter för seriösa åkare, öka på lönedumpning och osund konkurrens

 

Åkeriföretag som respekterar kör- och vilotider, anställnings- och trygghetsvillkor för chaufförer har svårt att konkurrera med ökade antal lastbilar som kör med manipulerade färdskrivare eller ogiltiga förarkort. Fusket och orättvisorna har brett ut sig och orsakat lönedumping och en ännu osäkrare arbetsmarknad.

 

Förare som inte respekterar viloperioder leder inte bara till snedvriden konkurrens utan dessutom till trötta förare. Uppskattningsvis innebär det en ungefärlig ökning av samhällskostnaderna för olyckor.

 

Vi vill:

 

1. Skapa ett progressivt samarbete i EU för ordning och reda på vägarna.

Flera regeringar i EU engagerar sig för ordning och reda på vägarna och motsätter sig EU-kommissionens och högerkrafternas avregleringsiver av vägtransporterna. Den moderata infrastrukturministern Catharina Elmsäter- Svärd har inte deltagit i det initiativ som sju andra EU-länderna gjort.

2. Stoppa EU-kommissionens och moderaternas förslag på avreglering av

lastbilstransporterna.

Moderaternas förslag om att avreglera lastbilstransporterna skulle skapa än mer lönedumpning och slå ut seriösa åkerier och även järnvägstransporter.

3. Krav på alltid internationella frakthandlingar i hytten

Ställ krav på att internationella lastbilstransporter i hela EU ska ha med de internationella frakthandlingarna i hytten, så kallade CMR-fraktsedlar. Detta underlättar möjligheterna för kontroll. Klampning av hjul, beslagtagning av registreringsskyltar eller andra åtgärder som hindrar fortsatt färd ska användas i de fall böter och sanktionsavgifter inte betalas av förare eller åkeri. Inte som moderaterna vill dvs klampa i 24 timmar och sedan låta ekipaget åka vidare.

4. Fördubbla sanktionsavgiften i Sverige för illegal lastbilstrafik

Sverige har mycket låga böter jämfört med andra länder när det gäller illegal lastbilstrafik i strid mot EU:s regler. Nu föreslår regeringen en sanktionsavgift på 20 000 kr för illegal trafik. Det är för lågt. Oseriösa åkerier kan ändå få kalkylerna att gå ihop även om dom får en sanktionsavgift på 20 000 kr. Vi socialdemokrater föreslår en fördubbling av denna sanktionsavgift till 40 000 kr.

5. Rätt kunskaper hos polisen för att kontrollera lastbilar

De pensionsavgångar som nu sker i polisorganisationen innebär en risk att kompetens försvinner. Säkerställ att kompetens byggs upp i polisorganisationen och kunskapen finns i hela landet för att inspektera lastbilar och stoppa illegal trafik.

6. Införa en avståndbaserad vägslitageavgift

som betalas av både Svenska och utländska åkare. Idag betalar Svenska åkare i andra länder men utländska åkare som utgör hälften av den tunga trafiken på vägarna betalar inte för sig i Sverige. Det behövs lika konkurrens


Kommentarer
Postat av: Göran Carlsson

Bra att dessa frågor drivs. Som det nu är så är det för pressat för att man skall kunna tala seröst om säkerhet. Trycket på svenska förare blir högre för var dag som går. Tack Monica!

2014-08-18 @ 09:01:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0