Ställ upp för schysta villkor i transportbranschen


Idag genomförs stora protestaktioner på ett 30 tal platser i landet på initiativ av Här stannar Sverige. Jag ska vara med i Skövde.
 Transportnäringen är utsatt för illojal konkurrens, dumpade löner, falska F-skattsedlar, slavliknande förhållanden. Det är orimligt att tunga fordon framförs nästan utan någon kontroll och utan kompetens och utbildning hos vissa chaufförer.

Åkerinäringen är utsatt för kraftig marknadsstörning. Skrupelfria speditörer och transportköpare utnyttjar fattiga människor under slavliknande förhållanden.

Behov av ordning och reda, beställaransvar och högre sanktionsbelopp är akuta för att få säkra vägar och välutbildade chaufförer som kör till sjysta villkor. Dessutom måste vi ställa krav på beställaransvar och organisera transporterna.

En enig riksdag ställde gång på gång krav på den förra regeringen om att leverera hårdare tag. Socialdemokraterna presenterade för ett år sedan ett 5 punktsprogram för schysta villkor, ordning och reda på vägarna. Det handlade Bl.a om:

1. Hindrade av fortsatt färd dvs klampning, inte bara 24 timmar som den moderatledda regeringen föreslog, det innebär fastlåsning av lastbil tills böter är betalt eller felet avhjälpt.

2. kraftigt höjda sanktionsavgifter för de som bryter mot lagar och regler

3. krav på frakthandlingar i bilen

4.  Beställaransvar, dvs den som köper transporten ska ha ansvar för att chaufförerna har körkort, har avtalsenlig lön, följer kör och vilotider mm

5. stoppa falska F-skattsedlar så att de som kör i Sverige också betalar skatt i Sverige

Tack vare vårt arbete, trycket från branschen och ett enigt trafikutskott kom tillslut ett förslag från den modetatledda regeringen några veckor före valet i september. 

Det tog dem alltså 8 år att komma med en halvmesyr.

 Men tack vare det kunde vi direkt efter valet agera snabbt och levererade ett stort steg i rätt riktning. Nu har vi beslutat om klampning, 40 000 kr i sankntionsavgift och om krav på frakthanlingar i bilen.  Det är inte är tillräckligt, vi behöver göra mer för att branschen ska överleva. 

Nu behövs mer kontroller och åtgärder för att utländska åkare betalar för att slita ner de Svenska vägarna. Det behövs mer samarbete inom EU för att komma åt oseriösa åkare och det behövs schysta villkor. 

Vi måste tillsammans ställa upp för den seriösa åkerinäringen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0