Ha det hjärtligt gott

 
 
 Så här på alla hjärtans dag vill jag passa på att uppmuntra till omtänksamhet. Givetvis ska vi visa våra nära och kära att vi uppskattar dem varenda dag och det är säkert inte politiskt korrekt att dras med i ett kommersiellt jippo. 
 
 
 
Men jag kostar på mig att tänka till lite extra sådana här dagar. Det gör jag på mor och farsdag också. Det gör jag öven på internationella kvinnodagen den 8 mars, då lyfter vi fram att det långt kvar till ett jämställt samhälle även om vi kommit en bit på väg i Sverige.

Men på alla hjärtans dag vinner Sverige två OS-medaljer. Det är bra, vi vinner i ishockey över Schweiz och vi gläds över de idrottsliga framgångarna.

Men vi har andra hjältar att hylla också. Välfärdsarbetarna är hjältar när de sliter för att ge våra äldre en värdig ålderdom, när de går upp långt före soluppgången för att ge våra barn trygghet på förskolan, fritidshemmen och lära dem bra saker i skolan. Välfärdsarbetarna ger oss sjukvård och ser till att vi kan åka bussen till jobbet. De ger oss omvårdnad och omtanke. Ni är värda all vår uppskattning varje dag hela året.

Sedan har vi sjuka och arbetslösa som borde får den hjälp och ekonomiska trygghet de behöver för att klara sin tillvaro. Inte som nu, att de blir utförsäkrade, osynliggjorda och misstrodda. Ni är värda både tårta och blommor för att ni orkar kämpa vidare. Men framförallt behöver ni få upprättelse.

När jag ändå är igång att uppskatta män och kvinnor för sina insatser kan jag även nämna transportarbetare, industriarbetare, handelsanställda och de som jobbar inom hotell och resturang. Ni håller Sverige igång och det är värt otroligt mycket för alla oss andra. Det är värt betydligt mer än gelehjärtan. 

Avslutningsvis får det bli en hyllning till våra pensionärer. Våra hjältar som byggt upp allt det vi har idag. Er styrka, framåtanda och uthållighet gjorde Sverige till det välfärdssamhälle vi har idag. 
Utan er hade vi stått oss slätt. 

Jag önskar att Sverige fortsätter vara unikt och att vi alla tillsammans jobbar för det. 
Tillsammans är vi starka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0