Olaglig trafik ett större hot

Regeringen är handlingsförlamad vad gäller åtgärder mot utländska olagliga lastbilstransporter leder till att seriösa jobb med schysta villkor försvinner. Vi socialdemokraternhar en lång rad konkreta åtgärder för att komma åt den olagliga trafiken avståndsbaserad vägslitageavgift är ett utav dem, det har jag beskrivit flera gånger i min blogg..

Den moderaterna försöka mörka sin ovilja att ta i den fråga svensk åkerinäring anser viktigast just nu – den olagliga cabotagetrafiken. Enligt Sverigeåkarna.se kör omkring 3000 utländska bilar olaglig inrikestrafik i Sverige idag, de lämnar aldrig landet. Det har cabotagestudier visat.

När transportministrarna från Italien, Spanien, Frankrike, Belgien, Tyskland, Danmark och Finland gick till EU:s kommissionär för kraftfulla åtgärder för lagefterlevnaden och stoppande av vidare liberalisering av cabotageregler valde Catharina Elmsäter-Svärd att inte delta i denna uppvaktning.
Inte förvånande eftersom regeringen vill ha fler låglönejobb bl.a. genom att underlätta för utländska förare att konkurrerar ut seriösa åkare.

 



Som jag beskrivit tidigare så är den avståndsbaserade vägslitageavgiften ett sätt att komma åt utlänska förare som sliter ut våra vägar och som inte betalar ett öre. Men det är också ett sätt att minska koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken. Mot bakgrund av att regeringen femdubblat banavgifterna för järnvägen och att sjöfarten nu får ökade kostnader genom de nya svavelreglerna bidrar vägslitageavgiften också till ökad konkurrensneutralitet mellan godstransportslagen.
Vi vill att vägslitageavgiften differentieras efter lastbilens miljöegenskaper. Ju nyare lastbil med bättre avgasrening, desto lägre vägslitageavgift. Vi vill också att vägslitageavgiften sänks för lastbilar som kan tankas med alternativa bränslen eller har särskild energibesparande teknik som hybriddrift.
Det är också ett sätt att ge seriösa och innovativa åkerier möjlighet att specialisera sina uppdrag och på så vis möta konkurrensen från de som kör med enkla dragbilar med sämre energi- och miljöprestanda. Bekymret idag är att den olagliga trafiken undergräver åkeriernas ekonomi och omintetgör satsningar på mer miljövänliga fordon. Observera att vi kommer inte införa avgiften om inte utländska åkare betalar.

Vi socialdemokrater vill ta tag i både bekymret med den olagliga cabotagetrafiken och förbättra miljön. Regeringen väljer att stoppa ned huvudet i sanden och låta den svenska åkerinäringen betala priset för sin handlingsförlamning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0