Från ett spännande land till ett annat

 
 Lämnar Tajikistan för den här gången, det har varit otroligt intressant och öppnat ögonen för oss på många sätt. Bara en sådan sak som att den äldre generationen är bättre utbildad än den yngre är en utmaning i sig. Det finns mycket att ta tag i där och landet står inför en svår tragglig väg från fattigdom. Jag är glad att OSSE gör sådana fantastiska insatser för att bygga upp landet.

 

Det blir skarpa kontraster när jag nu reser mot ett annat spännande land dvs Sverige.

Sverige är ett bra land, vi som bor där kan känna trygghet och kan äta oss mätta.

Men vi står inför andra utmaningar eftersom utvecklingen går åt fel håll. Istället för sammanhållning och solidaritet, som varit vår styrka, börjar Sverige istället bli ett medelmåttigt land som alla andra.

 

Regeringen tyck vara nöjd med det. Vi ska enligt dem vänja oss vid arbetslöshet på 8%, lägre ambitioner och större skillnader. Inte så konstigt eftersom vi har en regering som inte tror på gemensamma lösningar.

 

Nåväl de rubriker jag kan läsa mig till just nu är sämre och splittrat järnvägsunderhåll, misslyckade jobbsatsningar åt funktionsnedsatta och att hamburgare, pommes och läsk kanske blir dyrare efter valet.

 

 

Återstår att se vilka frågor som seglar upp som stora valfrågor. Jag nöjer med just nu att åka hem till Skövde för att delta på socialdemokraternas fullmäktigegruppmöte. Det ska bli kul.

I morgon blir det Stockholm igen, men det återkommer jag till


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0