Skönt med en skolöverenskommelse



Idag har jag träffat skolbarn som är mycket nöjda över att betygsåldern inte sänkts. 
Jag tycker också det är skönt eftersom det behövs lugn och ro för elever, lärare och föräldrar. Men naturligtvis vill jag inte ha betyg i tidigare åldrar, det vill inte de barnen jag träffade idag heller. 

Skolöverenskommelsen innebär bland annat att en översyn av de nationella provens omfattning, effekter och syfte genomförs, men att de är kvar liksom idag. Målet är att i ökad utsträckning gå mot digitalisering och därigenom central rättning.

Betygsåldern kvarstår som i dag, det vill säga fr o m årskurs 6. En försöksverksamhet genomförs där skolor ges möjlighet att ge betyg från årskurs 4. Hela det nya betygssystemet utvärderas grundligt och redovisas i en kontrollstation inför riksdagen år 2020.

Kunskapsmål i läsning och obligatoriska bedömningsstöd i svenska och matematik införs i årskurs 1.

Denna överenskommelse gäller till och med kontrollstationen 2020.
Regeringen dessutom till inbjuder samtal om grundskolans timplan, mot bakgrund av det av Skolverket avlämnade uppdraget om ny reglering av timplanen.

Skönt att vi slipper träta om skolan för som jag skrev inledningsvis behövs förutsägbarhet, lugn och ro och lite ödmjukhet.
Barnen lär sig mer om de får omedelbara respons på det de lär sig, inte genom tidigare betyg som stämplar dem för tidigt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0