Förskolan 40 år

 

 

När jag gick i förskolan i Hällekis kallades det för Lekis. Jag fick börja när jag var 5 år för det fanns platser kvar även för de som inte fyllt 6 år. Eftersom mina stora syskon gick i skolan längtade jag jätte mycket dit. Jag längatde så mycket att min famors mamma Gerda ordade en särkild Gärdaskola för mig på pensionärshemmet i Hällekis. Vi hade jätte kul tillsammans Gerda och jag.

 

Men att börja i förskolan, då Lekis,  var ännu större då fick jag träffa fler barn och andra vuxna som utforskade världen tillsammans, dessutom sjön vi och lekte tillsammans, det var vansinnigt roligt.

  

Idag 40 år med lagstadgad förskola. Den svenska förskolan har genom medvetna politiska satsningar kommit att bli en central del av det svenska skolsystemet och en viktig verksamhet i nästan alla barns uppväxt. Det är en utveckling att vara stolt över, men det ställer också krav på förskolornas kvalitet. Därför fortsätter vi stärka förskolan genom mindre barngrupper, mer utbildad personal och ett stärkt pedagogiskt ledarskap.

 

Förskolelagen trädde i kraft 1975 och innebar att kommunerna blev skyldiga att erbjuda alla sexåringar avgiftsfri förskola och planera för en utbyggnad av förskoleverksamheten. Då deltog cirka 10 procent av alla barn i någon form av barnsomsorg. I dag tar de allra flesta barn i åldersgrupperna 4–5 år (93 procent) del av den pedagogiska verksamhet som förskolan erbjuder.

 

Förskolan ger barnen en bra start och är till för barnen, men tillsammans med en bra föräldraförsäkring är utbyggnaden av förskolan det viktigaste skälet till att andelen kvinnor som kan arbeta är högre i Sverige än i de allra flesta andra länder.

 

 

Forskning visar att barn som har gått i en förskola med hög kvalitet blir bättre förberedda för skolan, har bättre språkkunskaper och visar större social kompetens jämfört med barn som inte har deltagit i förskolans verksamhet. Detta gäller särskilt barn som kommer med tuffa uppväxtvillkor. En förskola av hög kvalitet bidrar alltså både till att stärka kunskapsresultaten och till att skapa jämlika förutsättningar inför skolstarten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0