Tillgång till vatten en mänsklig rättighet



När det stod klart att FNs nya hållbarhetsmål innehåller ett mål om jämställdhet blev jag mycket glad och förväntar mig att vi får jobba hårt för att nå en jämställd värd till 2030. Jag har skrivit en hel del om det.

Idag har jag tagit del av ett av de andra målen dvs.

6. Garantera säker tillgång till rent vatten och sanitet för alla.


 
Givetsvis är tillgång till vatten avgörande för att överleva och en förutsättning för mycket annat.
Att kunna laga mat, hålla sig ren inte minst under mensperioden, tvätta, odla allt förutsätter vatten. 

I IPUs Mellanöstern kommitté fick vi en genomgång om vad det kan betyda för hela regionen och hur flyktingar i Mellanöstern kan bli hjälpta av FNs mål. 

Vatten kan användas som maktmedel om tillgången stryps och kan leda till större konflikter. 
Vi har tyvärr flera gången sett hur Israel stryper vatten till Palestina. Menas israeliska bosättare kan ha pooler och vattna sina gröna gräsmattor samtidigt som marken torkar för Palestinier.
Uttorkade bäckar med lite förorenat vatten leder till än större misär och sjukdom. 



FNs mål om vattentillgång för alla kan användas som en möjlighet för samarbete till en lösning.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0