Rivstartat med IPU i Geneve


I går söndag morgon fick jag hoppa upp ur sängen före klockan fem för att hinna med morgonfakiren till Geneve. Här pågår Interparlamentariska unionens årliga höstförsamling. Här möte 700 parlamentariker från 138 länder. 

Det blev en rivstart för mig med diskussion i Kvinnokommittén om hur mäns ska involveras mer i jämställdhetsarbetet och hur vi ska förhindra våld mot kvinnor. Sedan deltog jag i kommitté för internationell humanitär rätt. Där vi lyfte upp flyktingströmmarna som länderna runt Syrien får ta emot just. Jag fick möjlighet att berätta om vår studieresa till Libanon, som ni kanske läst om i denna blogg tidigare. Lilla Libanon med sina 4 miljoner invånare gör en heroisk insats just nu när de tar emot 1,5 miljoner invånare och försöker ge alla flyktingbarn en utbildning menas kriget i Syrien pågår.

Därefter hade vi möte i 12+gruppen dvs parlamentariker från Europa, Nya Zeeland, Australia och Cananda med flera. Vi diskuterade ett antal politiska förslag som ska upp på agendan dessa dagar.  Huvudteman för debatterna kommer bland annat att vara vilka möjligheter parlament har för att agera vid allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter, kvinnors deltagande i politiska processer samt hur det internationella samarbetet för att genomföra de hållbara utvecklingsmålen kan utvecklas.

Idag fortsätter de olika mötena slag i slag och just nu har jag talat på kommitten för mänskliga rättigheter om kvinnors möjlighet att delta i politiska församlingar. 


Kommentarer
Postat av: Annika Schabbauer

Monica, superviktigt arbete just idag! Tack för att du lyfter vikten av att kvinnor i konfliktregioner deltar i lösningar och byggandet av hållbar fred, för att du kräver makt åt kvinnor i fredsprocesser.

Svar: Tack, ja vi får hjälpas åt, tillsammans gör vi skillnad
Monica Green

2016-10-24 @ 14:26:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0